Jörgen Danielsson hos Svenska Transportarbetareförbundet är inte alls speciellt road av att beskåda den historia som just nu rullas upp i fallet om Volvos fordonstransporter.
– Vi anser att om man är uthyrd från ett bemanningsföretag för att arbeta i ett annat land så ska löne- och anställningsvillkor inte vara sämre än vad det är i branschen i det land man verkar, menar Danielsson. I det fall man har bättre löne- och anställningsvillkor på hemmaplan, så får de inte sänkas vid utlandsarbete.
– I det här fallet har man ju även brutit mot allt vad kör och vilotidsregler heter, tillägger han.
Det är ju en sak att tycka. Men vad säger lagen? Är det tillåtet att göra så som man nu gör i det aktuella fallet?
– Idag finns inga lagar som förhindrar det här, avslutar Jörgen Danielsson.
Enligt Danielsson har Transportarbetareförbundet, tillsammans med Biltrafikens Arbetsgivarförbund och Sveriges Åkeriföretag, lämnat ett remissvar där man gemensamt föreslår åtgärder för att förhindra ”avtalsshopping” så som beskrivs i ”Volvoärendet”.