Natten till tisdagen slogs alla tiders paketrekord för ett enskilt dygn då cirka 352 000 paket passerade genom Postens paketterminaler vilket är 21 000 fler än förra årets toppnotering. Veckorna innan jul är årets i särklass mest intensiva på Postens paket- och pallterminaler.
Ett normalt dygn hanterar Posten cirka 250 000 paket och 12 000 pall. Veckorna innan jul ökar volymerna markant jämfört med ett genomsnittligt dygn. De enorma volymerna beror framförallt på leveranser till landets alla butiker som ständigt behöver fylla på sina hyllor med julklappar under den intensiva julhandeln.
– Många av Posten Logistiks kunder finns inom detaljhandeln vilket gör att vi tydligt märker av den intensiva julhandeln. För såväl butikskedjor som enskilda butiker är logistiken avgörande för om julhandeln ska bli framgångsrik, säger Anders Holm chef Logistik Sverige inom PostNord.
En kraftig tillväxt av e-handeln är en annan förklaring till de stora volymökningarna. Under årets tredje kvartal steg e-handelns omsättning med 10,8 procent i Sverige och 53 procent av e-handelsföretagen trodde på en ökad försäljning perioden innan jul jämfört med samma period förra året. I år förväntas vi e-handla julklappar för cirka 5,4 miljarder kronor.*
– Många väljer att handla sina julklappar via nätet för att det är enklare och bekvämare och man slipper att trängas i affärscentrum eller i city. Man föredrar att sitta framför datorn och göra sina inköp och sen få varorna direkt hem i postlådan eller hämta det hos sitt postombud, säger Anders Holm.
* e-barometern Q3 2011