I år är det 25 år sedan det första frontskyddet från Trux såg dagens ljus. Idag har Trux blivit ett begrepp i branschen, men vägen dit har varit allt annat än rak.
Historien om ljusbåge- och frontskyddstillverkaren Trux tar avstamp i mitten av 1980-talet. Grundaren Axel Sandstedt drev då företaget Exte i Färila när en åkare frågade hur han skulle kunna undvika de långa stillestånden i samband med viltolyckor. Axel snappade upp idén och hämtade inspiration från australiensarnas ”Kangaroo bumpers” till sina egna frontskydd, men istället för stål valde Axel det betydligt lättare aluminiumet.
– Det var en spännande tid då vårt nyproducerade frontskydd blev väldigt populärt i branschen och beställningarna vällde in, så jag sålde Exte och valde att fokusera på Trux, säger Axel Sandstedt.
Men mitt under Axels satsning på det nya företaget fick han en rejäl käpp i hjulet – Trafiksäkerhetsverket (numera Transportstyrelsen) var på väg att förbjuda frontskydden.
– Det blev ett riktigt dråpslag, men orsaken till förbudet var svagt och jag tyckte beslutet var fel. Efter månader av bearbetning och bland annat ett opartisk test samt med fackpressen i ryggen fick jag rätt, förklarar Axel.
Med hjälp av Chalmers tekniska högskola i Göteborg gjordes en utredning som visade att bland annat att frontskydden knuffade undan en påkörd provdocka istället för att ramla in under lastbilen, vilket fick Trafiksäkerhetsverket att ändra åsikt. En oerhört viktig seger för Trux som kunde fortsätta med sina produkter.
Idag är Trux grundare Axel Sandstedt pensionerad, men fortfarande lika passionerad.
– Jag sålde Trux till Mekanotjänst år 1999 men har fortsatt till viss del att vara aktiv i företaget och ser väldigt optimistiskt på hur företaget utvecklas. Vi kan definitivt räkna med att Trux är placerad i fronten i ytterligare 25 år, berättar Axel stolt.