Familjeföretaget Jansen i Holland har nyligen köpt en ny lastbil för att fira sina 40 år i branschen. Denna speciella lastbil, som företaget har beställt två av, har utvecklats och producerats i samarbete med DAF-återförsäljaren De Burgh i Eindhoven. DAF XT, som är det namn som modellen kommer att lanseras med på marknaden, är efterföljaren till NAT/NTT-modellen av DAF.
Nya DAF XT är baserad på DAF XF105. Ett medvetet beslut togs att välja ett koncept som lämnade drivlinekomponenterna och deras positioner oförändrade. Placeringen av strålkastarna, frontpaneler, FUP (främre underkörningsskydd) och den främre stötfångaren har också lämnats oförändrade.
På grund av att man flyttat hytten på chassit, blev det en stor utmaning att utforma den främre huven, så att det fortfarande skulle vara möjligt att känna igen de karakteristiska linjerna i DAF XF105. Genom att använda en torped, med grill som ”smälter samman” med huven, har DAF XT fått ett tufft och robust utseende, med modernt snitt.
År 1990, köpte Jansen en NTT-lastbil. Denna har varit i drift i 20 år och har över 250 000 mil på mätaren. Lastbilen konfigurerades för att bära tunga laster och för enkel åtkomst till motorn.
Lastbilens tuffa utseende fick många beundrare, bland annat Toon Jansen. Bilen hjälpte Jansenföretaget att bygga upp ett varumärke. Nu, tjugo år senare, upprepas alltså historian.
DAF XT kommer att lanseras officiellt i februari. Just nu vet vi inte om bilen kommer att säljas i Sverige, vad den kostar eller andra liknande detaljer.