Många svenska lastbilsköpare hade Volvo som förstahandsval 2011. Detta ledde till en marknadsandel på 44,8 procent över 16 ton och även på den medeltunga sidan (10-16 ton) var Volvo marknadsledare 2011.
Volvo har fortsatt att investera i nya produkter och tjänster under 2011. Starkt fokus har legat på bränslebesparande åtgärder, en fortsatt satsning på alternativa bränslen och introduktionen av den senaste FH16 med 750 hk och 3550 Nm.
Totalmarknaden steg med 27,7 procent till 5 315 tunga lastbilar. Här ökade Volvo sin marknadsandel med närmare en procentenhet och fick 2 383 lastbilar registrerade. Även på den medeltunga sidan (10-16 ton) var Volvo klar marknadsledare 2011.
– Det är mycket glädjande att vi behåller marknadsledarskapet på vår hemmamarknad, säger Hans Börjesson, regionchef för Volvo Lastvagnar i Norden.
– Det betyder mycket för oss och är ett kvitto på att våra kunder uppskattar våra lastbilar och tjänster.