Försäljningen av personbilar var ovanligt hög under 2011 ? men försäljningen av transportbilar gick ännu bättre. Ökningen var 21,9 procent till all time high med 46 194 fordon. Flest transportbilar sålde Volkswagen, som passerade sin drömgräns och noterade en marknadsandel på drygt 30 procent.
Under 2011 ökade personbilsförsäljningen med 5,2 procent till 304 801 sålda bilar, vilket är den sjätte högsta noteringen någonsin. Men försäljningen av lastbilar ökade mycket mer, med 22,2 procent till nya rekordnivån 52 269 enheter. Nästan 90 procent av dessa (46 194) var transportbilar, också all time high och en ökning med 21,9 procent. Tunga lastbilar över 16 ton ökade med 26,8 procent till 5 276 fordon.
Marknadsandelen för Volkswagen Transportbilar i Sverige passerade under 2011 företagets ”drömgräns” på 30 procent. Det är en ökning med 1,5 procentenheter, från 28,6 till 30,1 procent, och märkeschefen Joakim Ewers ser förstås tämligen positivt på tillvaron:
– Klart att vi är nöjda, det är alltid kul att slå nya rekord. De viktigaste orsakerna till den här framgången är hårt och engagerat arbete hos våra återförsäljare och vår egen personal, ett starkt varumärke, förklarar Ewers.
Fördelningen mellan Volkswagens fyra transportbilsmodeller var 54 procent för minsta modellen Caddy, 30 procent för den klassiska ”Folkabussen” Transporter och cirka 8 procent vardera för största modellen Crafter och den nya pickup-modellen Amarok.
– Utöver drygt 14 000 transportbilar har vi sålt cirka 2 000 Caddy Life och Multivan/Caravelle, som alltså räknas som personbilar, och vår totala försäljning är därmed drygt 16 000 bilar, konstaterar Ewers.