Med djärvare utseende, flera olika längder och höjder, valbar fram- eller bakhjulsdrift samt en rejält tilltagen tillvalskatalog, blir lanseringen av nya Nissan NV400 ett rejält steg framåt i Nissans ambition att förstärka sin närvaro på Europas LCV-marknad. Det spår Nissan.
I Sverige har orderböckerna för NV400 precis öppnats.
Nissan beskriver den nya bilmodellen, NV400, bland annat med ord och uttryck som ”kraftfullt utseende”, ”bekväm” och ”lätt att använda”. Detta lär vi få anledning att återkomma till, när och om Nissans pressavdelning släpper en provbil till någon av våra testförare.
Under 2011 stärktes Nissans position på transportbilsmarknaden i Sverige, då det registrerades nästan 30 procent fler av deras lätta lastbilar jämfört med året före.
Nissans strategi är dock att inom tre år fördubbla sin marknadsandel på Europamarknaden och då ser de NV400:an som ett bra hjälpmedel att nå målet.
– Med Nissan NV400 har vi ett mycket starkt erbjudande, och i kombination med prisbelönta NV200 och storsäljaren Navara har vi ett av marknadens starkaste utbud för i stort sett alla företag som behöver en ny transportbil under 2012, säger en oblyg Mikael Franck, tillförordnad Sverigechef på Nissan Nordic Europe.
Modellprogrammet erbjuder totalvikter mellan 2,8 och 4,5 ton. Bilen kan fås i fyra olika längder med valmöjlighet mellan tre axelavstånd. Skåpbilarna finns sedan i tre höjder och erbjuder lastvolymer mellan åtta och 17 kubikmeter.
Förutom skåpbilsvarianten finns många andra olika påbyggnader som tillval. Alla täckta av Nissans garanti. Några exempel är personskåpbilar, tippbilar och flakbilar som är alla byggda internt hos Nissan, som också kommer att fortsätta bygga chassihytter för specialiserade påbyggare.
Kraften kommer från en fyrcylindrig, 16-ventils turbodieselmotor med kompressor som nyligen utvecklats av Renault. Med sina 2.3 liter är den mindre än Interstars 2.5- litersdiesel – dock är effekten densamma – 100, 125 och 150 hk – men vridmomentet har förbättras till 285, 310 och 350 Nm.
Motorn kan kombineras antingen med sexväxlad manuell eller automatisk växellåda.
Till detta kan man sedan välja antingen fram- eller bakhjulsdrift.
– Den är mycket mer än en ersättning för Interstar och tar oss till ett mycket större marknadssegment tack vare den stora bredden och djupet i sortimentet, säger Sergio Alcaraz, vice President, Nissans transportbilsenhet i AIME-regionen.
MacPherson individuella fjädringssystem sitter på framaxeln. Framhjulsdrivna modeller har en enkel bladfjäder bak medan bakhjulsdrivna modeller har antingen en dubbel fjäder (enkel bakhjul) eller trippel blad (dubbla bakhjul).
Den nya hytten är en aning längre än innan för att skapa extra benutrymme medan sätena är bredare och längre för store komfort. Säkerhetsfunktioner inkluderar dubbla krockkuddar fram som standard och sido-krockkuddar som tillval. Elektronisk Stabilitets Program (ESP) är standard på alla bakhjulsdrivna modeller och tillval på framhjulsdrivna versioner medan låsningsfria bromsar är standard på alla versioner.
Utrustningsnivåerna, standard såväl som tillval, speglar personbilarnas och inkluderar Nissan Intelligent Key, automatisk luftkonditionering, automatiska vindrutetorkare, varselljus, parkeringssensorer, farthållare med hastighetsbegränsare, färddator, mobiltelefonsanslutning med Bluetooth och USB, Nissan Connect av TomTom och iPod-anslutning genom ljudsystemet. Backkamera är också ett möjligt tillval.