I december förra året uppmärksammades Volvos chassitransporter då deras underleverantör, Olsen & Terra Transport Scandinavia AS (till hälften ägt av Helge R. Olsen & Sønn AS) körde lastbilschassier från Volvofabriken i Göteborg till Norge. Volvo Lastvagnar hade bland annat använt sig av bulgariska förare, som enligt LO-Tidningen betalats med bulgariskt minimilön på 1 000 svenska kronor i månaden.
Även om det som skedde inte är olagligt, ledde det till starka reaktioner från bland annat LO. Även Proffs följde upp fallet i nära samarbete med norska tidningen TransportMagasinet, något som ledde till starka läsarreaktioner.
Nu kan vi rapportera att det är slut med bulgariska förare bakom Volvorattarna i de fabriksnya chassierna. Enligt LO-Tidningen har nu alla bulgariska chaufförer skickats hem, och chassitransporterna kommer framöver att köras av tyska, danska och svenska förare. Att ge bulgarerna högre lön lär inte ha varit aktuellt.
Nu är en ny upphandling på gång, trots att Volvo kunde ha valt att fortsätta det nuvarande avtalet med Olsen & Terra i ytterligare ett år. Förmodligen har all negativ publicitet lett till att man har valt att skärpa kraven på sina leverantörer. Bland annat ska förarna framöver kunna göra sig förstådda på engelska, svenska, danska, norska eller finska. Och efter den 1 juni, när de nya avtalen kommer att börja gälla, ska alla förare ha en lön som följer branschstandarden och tillämplig lag i Sverige, Norge, Danmark eller Finland.
– Löner och arbetsvillkor bör ligga inom ramen för vad som anses rimligt i branschen, säger Anders Wilhelmsson, informationschef på Volvo Logistics, till TransportMagasinet.
Hittills har allt fokus legat på Volvo och deras användning av Olsen & Terras bulgariska chaufförer. Men de tips som strömmat in till redaktionen, berättar unisont att samma bulgarer har kört chassin även för både Scania och MAN. Dessa båda leverantörer har ett avtal om chassitransporter med Helge R. Olsen & Søn AS, inte Olsen & Terra.
På frågan om vilka kriterier som ligger till grund när Scania och MAN väljer chassitransportör, svarar Scania:
– Miljö, säkerhet, kvalitet, leverans och kostnad, i den ordningen, säger Hans-Åke Danielsson, hos Scania.
Tycker du att det är okej att en underleverantör betalar sina anställda med en minimilön långt under den skandinaviska standarden?
– Nej, Scania använder riktlinjer från OECD och dessa riktlinjer anger att leverantörer måste följa de regler som gäller lokalt i det land där tjänsterna utförs, svarar Danielsson.
Har ni specifika krav i avtalen med era transportörer som tar hänsyn till hur de anställda betalas/behandlas och beter sig?
– Nej, förutom att vi kräver att transportörens chaufförer kan kommunicera på engelska eller det språk som talas i det land de arbetar. Utöver det, gäller OECD:s riktlinjer. Det faktum att våra leveranser ska ske med kvalitet betyder att det ställs krav på chaufförerna när det gäller att vara aktsam med fordonet, avslutar Hans-Åke Danielsson.
Vi har också ställt liknande frågor till den norska MAN-importören.
– MAN ser allvarligt på frågan och fabriken har begärt en skriftlig förklaring i ärendet, lyder det svar som vi hittills fått från Pål Bergstad, kommunikationschef hos MAN Truck & Bus Norge AS.
Det verkar i alla fall som att den mediala uppmärksamheten och fackets engagemang, har lett till förändringar i praxis när nya avtal ska förhandlas fram.
Även om det är tillåtet att betala bulgarisk minimilön till de bulgarer som arbetar i högkostnadsländer som Norge och Sverige är det inte nödvändigtvis etiskt riktigt.
Men dåligt för företagens image är det absolut.