Norska Vegdirektoratet överväger att skärpa kraven på mönsterdjup i vinterdäcken nästa år, enligt Kjell Bjørvik, direktör i Vegdirektoratet.
Bakgrunden är ett test som tydligt visade att en boggibil med vanliga norska vinterdäck använde en betydligt kortare bromssträcka, jämfört med en bil med däck som är mer vanliga söderut.
Nu var det hårdheten i gummiblandningen som testades vid tillfället och inte mönsterdjupet. Trots detta är det mönsterdjupet som Vegdirektoratet funderar på att öka.
– Mönsterdjupet är ofta avgörande för framkomligheten, speciellt på drivande däck, berättar Bjørvik i en intervju med norsk radio, NRK.
Nu misstänker en del att Vegdirektoratets utspel är en form av taktik gentemot storebror EU. Det är troligtvis lättare att försvara ett krav på ökat mönsterdjup än ett krav på mer gummi i däcken. Det är dessutom lättare att kontrollera.
I Sverige är kravet på mönsterdjup fem millimeter och i Japan har kravet i många år varit 4,5 millimeters mönsterdjup på vinterdäck.
– Det är viktigt att EU inte uppfattar det så att vi lägger handelshinder. Vi måste dokumentera att detta är viktigt för trafiksäkerheten, hävdar Bjørvik och hänvisar till att det vid alppassager i till exempel Schweiz, Italien och Österrike ofta är lika tuffa vägförhållanden som i Norge. Det gäller för övrigt också i Tyskland och Frankrike.