Förseningar på mellan två och sex minuter innebär att fyra lastbilschaufförer anställda hos danska åkeriet Frank Nørager & Co A/S, har dömts till böter på upp till 16 000 danska kronor och förlorat körkort. Domarna meddelades i början av januari i år.
– Förhållandena är helt groteska. Det finns väl knappast någon annan bransch där medarbetare kan drabbas av något liknande, säger Mikael Schmidt, ekonomichef hos Frank Nørager & Co A/S.
Det hela började när chaufförerna rullade ombord på färjor till olika destinationer. Enligt regelverket ska en chaufför vila elva timmar varje dygn, men det finns en så kallad ”färjeregel” som innebär att en chaufför kan använda en timme av den här vilotiden till att köra av och på en färja.
När det gäller de fyra chaufförerna noterade myndigheterna vid en senare undersökning att de fyra hade använt mellan 62 och 66 minuter, trots att 60 minuter var max. Den överskridna tiden resulterade i att de dömdes att inte ha hållit sin elva timmar långa paus, varför domen blev hård.
Det finns emellertid en hyfsat bra förklaring till att tiderna överskreds något. En chaufför försenades 50 minuter i tullen och senare av en alkoholkontroll. Det innebar att han fick använda ytterligare fem minuter utöver de maximalt tillåtna 60.
Terrorregler gör att lastbilar inte får parkera inom hamnområden och en av chaufförerna tvingades därför iväg till ett industriområde för att parkera – och blev på så sätt fem minuter försenad.
En tredje chaufför fick parkeringsproblem eftersom de två första rastplatserna han kom till var fullbelagda. Så när han fick plats på den tredje, var han två minuter försenad.
– Tänk på hur lätt det är att bli två minuter försenad som bilist. Ibland känner jag att kör- och vilotiderna är framtagna i en modell där vardagen inte passar in, säger Mikael Schmidt.
Frank Nørager & Co valde att gå till domstol med ärendet. Domstolen gick emellertid på åklagarens linje och dömde till böter och förlust av körkorten.
– Jag förstår inte grunderna i domen. Reglerna tar inte hänsyn till den mänskliga aspekten och det kan vi inte acceptera, säger Mikael Schmidt som vill överklaga domen.
Domarna överklagas nu till högre domstol i Danmark och åkeriorganisationen ITD ger sitt aktiva stöd för åkeriet.