I Norge fortsätter jakten på transportörer som trotsar cabotagereglerna. I söndags var det dags för ett nytt tillslag. Den här gången mot det litauiska åkeriet Girteka. Igen - och igen - och igen och igen!
I december förra året kunde vi berätta om det litauiska åkeriet Girteka, som under en och samma dag – på två olika platser i Norge – blev stoppade av polisen och rapporterade för olaglig cabotagekörning. Strax därpå fick de ta emot sin ”dom”. Den gången kostade det 100 000 norska kronor – per ekipage.
Det var dock inte första gången Girteka hamnade i klammeri med det norska rättsväsendet. Det har hänt tidigare. Såvitt vi känner till blir söndagens avslöjande det fjärde i ordningen för åkeriet. Utöver misstankar om olaglig cabotagekörning rapporterades föraren även för brott mot kör- och vilotiderna.
– Föraren har redan blivit bötfälld för kör- och vilotidsbrotten. Transportföretaget kommer att ges möjlighet att förklara sig vad gäller misstankarna om det olagliga cabotaget, förklarar åklagaren Lina Ersvik Pettersen i en kommentar till norska lastbilstidningen TransportMagasinet.
Hon tillägger att man känner till att det nu aktuella ekipaget har befunnit sig i Norge sedan den 21 mars, men att hon i nuläget inte har mer fakta i ärendet än så.
De norska myndigheterna kommer nu att lägga den senaste händelsen till de övriga som ligger för rättslig behandling och som rör Girteka. Åkeriet har förvisso betalat in sammanlagt 200 000 norska kronor till ett spärrat konto hos myndigheterna i Norge, för att kunna hämta ut de beslagtagna fordonen. De har däremot inte godtagit föreläggandena och ärendet har därför gått till rättslig prövning.
Det är tydligt att Girteka inte har ändrat sin strategi för sin Norgetrafik. Man kan därför anta att förtjänsten är större än böterna. Detta trots att Norges myndigheter alltså tagit ett rejält krafttag mot den brottsliga verksamheten.
Man kan ju i sammanhanget tänka sig hur det då förhåller sig i Sverige, där man hittills inte precis har förtagit sig i rättssammanhang mot de olagliga transporterna.
Inom en inte allt för fjärran framtid ska Girtekas ärende(n) upp i rätten. De norska myndigheterna har då ett sällan skådat tillfälle att skapa ett i branschen hett efterlängtat prejudikat.
Läs även:
100 000 norska kronor i böter för olaglig cabotagetrafik