Nästa lastbilstillverkare ut med Euro 6 är DAF som nu presenterar sin nya motorgeneration, Euro 6 PACCAR MX-13 motorn på 12,9 liter. DAF använder common rail-teknik, en turbo med variabel geometri och en rad avancerade kontroller för maximal effektivitet för att uppfylla utsläppskraven. Avgasåterföring tillsammans med SCR-teknik och ett aktivt sotfilter är andra delar i receptet.
– Motorn är extremt ren, säger Ron Borsboom, medlem i ledningsgruppen hos DAF Trucks NV och produktutvecklingsansvarig.
Jämfört med Euro 5 kräver Euro 6 att kväveoxider (NOx) minskas med ytterligare 77 procent, medan sotpartikelutsläppen måste minska med 66 procent. Konkret innebär det att utsläppen av kväveoxider måste minskas från 2,0 till 0,46 gram/kWh, och sotpartikelutsläpp från 0,03 till så lite som 0,01 gram/kWh. Euro 6-motorer måste uppfylla dessa stränga krav under minst sju år eller 700 000 km.
En fjärdedel av Kenworth och Peterbilt lastbilar som levererats i USA sedan sommaren 2010 är utrustade med sexcylindrig 12,9-liter PACCAR MX-motor med EPA10 specifikation.
– Denna motor uppfyller den nordamerikanska lagstiftningen vars utsläppsvärden ligger nära dem som anges i Euro 6. Vi har därför kunnat bygga upp stor teknisk erfarenhet vilket vi tillämpar för Euro 6, förklarar Ron Borsboom.
DAF presenterar en rad tekniska innovationer som alla spelar roll för att uppnå de högt ställda utsläppskrav som gäller för Euro 6-certifieringen. Att man tidsmässigt ligger långt efter konkurrenterna med sin lansering av Euro 6 har sin förklaring.
– Vi har gjort allt för att få det allra bästa av tekniken. DAF:s syfte var aldrig att vara den första att introducera Euro 6. Det var viktigt för oss att utnyttja den tillgängliga tiden för att komma med de bästa lösningarna, menar Borsboom.