Scania har under en längre tid arbetat hårt för att lösa de mystiska problem som vissa Scaniakunder, främst i Norge, har fått med orkeslösa och bränsleslukande R730-bilar.
Nu tror man att en lösning är nära.
Som Proffs tidigare har rapporterat, har en del av Scanias 730-kunder, främst i Norge, råkat ut för märkliga problem med sina fordon. Orkeslösa och dieselslukande. Så har man vanligtvis definierat problemen.
Hos Scania har man delat upp problembilarna i två grupper. Den ena består av de bilar som saknade full dragkraft från allra första början – den andra är de bilar som efter en tid blev orkeslösa, oftast efter omkring 6 000 mil.
Dessutom har några Scaniaägare berättat om hög bränsleförbrukning och om Opticruise som inte växlar som de ska.
Nyligen skickade Scaniaimportören i Norge ut ett brev till drabbade kunder där de berättar att de nu tror att de har kommit på en lösning – och att bilarna kommer att repareras eller uppdateras så snart delar och mjukvara finns tillgängligt.
Vi har i samarbete med våra kollegor på norska Transportmagasinet kontaktat Scania för att höra vad felen beror på och vilka lösningar man nu kan erbjuda sina, i många fall väldigt missnöjda, kunder.
Scania pekar på ett mjukvaruproblem som inte kan avläsas vid en normal felsökningsprocess.
– Det har försvårat felsökningen. Lösningen är en ändring i mjukvaran, förklarar John Lauvstad, informationschef hos norska Scania AS.
– När det gäller bilarna där motorn har blivit orkeslös efter en viss tids körning, noteras två fel. En justeringsfunktion i mjukvaran för motorns styrenhet kan under vissa förhållanden justera ner det maximala vridmomentet och effekten till motorn. Detta sker oavsiktligt efter en viss tidsperiod. Vi löser det genom att funktion tas bort från programmet. Den andra felet är att spridarna ”hänger sig”, vilket beror på kontaminering i bränslesystemet. Smuts som kommer in via avluftningen i bränsletanken. Detta löses genom att installera ett luftfilter på bränsletanken.
Vad gäller de inrapporterade felen på Opticriuse, hänger detta enligt Scania ihop med att motorn tappar orken.
– Det löser vi genom att uppgradera motorstyrenheten och mjukvaran till Opticruise, berättar John Lauvstad.
Scania lovar att fixa samtliga problembilar så snart man får tillgång till nödvändiga delar och mjukvara. Åtminstone i Norge.
– Vi kommer att lösa det här under innevarande kvartal, lovar Lauvstad.
Från Scania i Sverige har man inte berättat för Proffs vad man avser att göra för sina kunder på den svenska marknaden, men vi får anta att man kontaktar även dem för att lösa problemen.