Däckmärkning kommer att spela en viktig roll för förbättringen av bränsleeffektiviteten i Europa enligt Goodyear Dunlop. Den nya däckmärkningen, som blir obligatorisk från och med den 1 november 2012, kommer att sätta fokus på rullmotstånd och följaktligen bränsleeffektivitet, vilket förväntas påverka åkerier när de köper däck.
I en undersökning som företaget nyligen genomförde framgick att endast 40 procent av operatörerna köpte bränsleeffektiva däck till sina fordon[. Det innebär att över hälften av åkerierna i Europa förbrukar bränsle i onödan och tar därmed inte vara på möjligheten att sänka sina driftkostnader, menar Goodyear. Goodyear tror att däckmärkningen kommer göra åkerierna mer medvetna om däckens betydelse för bränsleeffektiviteten, vilket kommer bidra till lägre driftkostnader och därmed även lägre CO2-utsläpp.
Hos Goodyear är man övertygad om att man kommer uppnå höga klassificeringar när märkningen införs senare i år.
Goodyear Dunlops undersökning ingick i en europeisk bränsleeffektivitetskampanj som inleddes på ett seminarium i Bryssel i januari. Goodyear Dunlop anordnade endagsseminariet, där mer än 170 av Europas mest framstående åkerier, branschledare och transportpolicymakare deltog. Evenemanget var utformat för att inleda en bredare debatt om den europeiska vägtransportsektorns ökande behov av högre bränsleeffektivitet. Seminariet kretsade kring den specialbeställda rapporten Driving fleet fuel efficiency: The Road to 2020.
– Jag tror att en anledning till att så många åkerier inte valt bränsleeffektiva däck är att det fram tills nu inte alltid har varit så lätt att se exakt hur bra däck presterar eller står sig i förhållande till varandra. Genom däckmärkningen säkerställs transparens för alla, säger Boris Stevanovic, marknadsdirektör för lastbilsdäck på Goodyear Dunlop EMEA.
– Vi välkomnar den här öppenheten. Däckinköpare bör dock ha i åtanke att märkningen endast omfattar tre områden – bränsleeffektivitet, våtgrepp och yttre bullernivå – och därför kanske inte riktigt ger rättvisa åt däck framtagna för specifika tillämpningar. Exempelvis vinterdäck som är utformade för att prestera bra under just vinterförhållanden, eller däck för blandad körning och offroad-däck optimerade för terrängkörning samt lång körsträcka.
– Vi arbetar med 50 olika kriterier som inte ingår i märkningen, som exempelvis väghållning på våta och torra vägar, fotavtryck mot vägbanan, höga hastigheter, hållbarhet, drivgrepp och milage. Det här är fördelar alla kunder väntar sig av sina däck, så det är viktigt att identifiera och jämföra samtliga relevanta kriterier före köp, fotsätter Boris.
Testreglerna för däckmärkningen meddelades av EU-kommissionen den 23 mars 2012 och hos Goodyear Dunlop arbetar man intensivt med att klassificera sitt omfattande utbud av kommersiella däck före slutdatumet i november.