Volvokoncernen planerar att lansera en egenutvecklad 13-litersmotor för flytande naturgas (LNG) inom varumärket Volvo på den nordamerikanska marknaden 2014. Genom att använda dieselinsprutning under högt tryck kommer motorn att få avsevärt lägre bränsleförbrukning jämfört med traditionella naturgasmotorer.
Volvovarumärket har tidigare erbjudit modellerna Volvo VNM och Volvo VNL utrustade med motorer drivna med komprimerad naturgas (CNG), och med den nya motorn blir nu utbudet av naturgasdrivna transportlösningar komplett, meddelar företaget. Man testar även dimetyleter (DME), ett annat biobränsle som kan tillverkas av naturgas, och som kan bli ett attraktivt alternativ för den nordamerikanska marknaden.
– Trots att infrastrukturen ännu inte är fullt utbyggd för naturgas som bränsle för tunga lastbilar står det klart att det här segmentet kommer att växa under de kommande åren, säger Ron Huibers, chef för försäljning och marknadsföring av Volvolastbilar i Nordamerika.
Med dieselinsprutning under högt tryck, där ytterst små mängder diesel används för att antända naturgasen, sänker Volvos LNG-motor bränsleförbrukningen med 30 procent jämfört med motorer med tändstift. Det gör den till ett alternativ för krävande fjärrtransporter. Volvos 13-liters LNG-motor minskar även utsläppen av växthusgasen koldioixid med cirka 20 procent jämfört med traditionella dieselfordon.
2011 var Volvokoncernen den ledande leverantören av 13-litersmotorer för tunga lastbilar i USA och Kanada och i arbetet med utvecklingen av den nya motorn drar nu koncernen nytta av den kunskap som byggts upp under många år på att utveckla egna motorer. Den patenterade automatlådan I-Shift kommer även att finnas tillgänglig som tillval för kunderna i kombination med den nya naturgasmotorn.
Volvo genomför även fälttester med lastbilar drivna med DME. De tio fordon som går i olika slags trafik i Europa visar enligt företaget på lovande resultat och DME kan i framtiden bli ett gångbart alternativ till CNG eller LNG även på den nordamerikanska marknaden, menar man.