Scanias svenska dotterbolag Scania-Bilar Sverige AB har träffat ett långtidsavtal som fram till 2021 ska säkra vägtransporterna av järnmalmskoncentrat från Northland Resources malmbrytning i Pajala, vilken inleds i slutet av 2012.
Ordervärdet uppgår till cirka 1,5 miljarder kronor.
Scania ska leverera totalt cirka 400 kompletta lastbilsekipage och servicetjänster som skräddarsytts för gruvindustrins mycket höga krav på lastförmåga, tillgänglighet och leveranssäkerhet. Beställningen har gjorts av Peabs dotterbolag Swerock, som är gruvföretagets totalentreprenör.
? Det här är den mest omfattande affär vi hittills gjort med gruvindustrin i Sverige. Scania har till exempel även deltagit i planeringen av transportupplägg och väginfrastruktur, säger Sandro Grimpe, servicemarknadsdirektör vid Scania-Bilar Sverige AB och ansvarig för affären med Swerock.
För att säkerställa tillgängligheten till fordonen kommer Scanias återförsäljare Skellefteå Bil AB att utöka verksamheten vid sin serviceverkstad i Kiruna. I framtiden kan det dessutom bli aktuellt att etablera serviceverksamhet i Kaunisvaara-området.
Scanialastbilarna ska gå i trafik dygnet runt med en årlig körsträcka på 40 000 mil för transporter av den anrikade malmen till järnvägsdepåer för vidare transport med Malmbanan till Narvik i Norge. Lastbilsekipagen är optimerade för tågvikter på upp till 90 ton.
När gruvdriften är fullt utbyggd år 2015 kommer ett 80-tal lastbilar och 400 förare att svara för vägtransporterna av de närmare 5 miljoner ton järnmalmskoncentrat som enligt nuvarande produktionsplaner årligen ska utvinnas i Pajalaområdet.