Lördagens demonstration i Göteborg är över. Omkring 400-500 personer slöt upp i demonstrationståget, för att visa sitt stöd för kampen mot bland annat social dumpning, olagliga yrkesmässiga transporter och olaglig utländsk arbetskraft i landets åkerier.
Arrangörerna Truckers International Association (TIA), Transportarbetareförbundet och Sveriges Åkeriföretag lyckades locka cirka 400-500 personer till Götaplatsen i Göteborg. Trots bitande kyla.
– Jag är mycket nöjd, säger Nisse Petersson, TIA:s ordförande.
33 lastbilar körde i kortege genom centrala staden, från Stenas Danmarksterminal till Götaplatsen. Vid Stora Teatern slöt så demonstranterna som gick till fots upp med kollegorna i bilarna. En mäktig syn i den Västsvenska staden, där allmänheten kanske mer hade förväntat sig tomtar och julgransglitter såhär inför första advent.
Förutom representanter för arrangörerna, hördes även Trafikutskottets Monica Green (s) och Sten Bergheden (m) bland talarna. Och från politiskt håll har man förståelse för åkeriernas och chaufförernas oro, att den svenska åkerinäringen är på väg att duka under.
– Deras oro är befogad. Och jag tycker också att det politiska arbetet går alldeles för långsamt, menar Monica Green.
– Skrupelfria företag utnyttjar redan utsatta människor. De människor som kommer hit ska jobba under svenska kollektivavtal och ingenting annat. Det vi ser idag är ett utbrett fusk inom åkerinäringen. Vi accepterar inte att man behandlar vår bransch som något som kattfan har släpat in, dundrar Lars Lindgren, Svenska Transportarbetareförbundets ordförande.
– Vi har problem och det är därför vi är här idag för att manifestera och upplysa våra medmänniskor men också våra politiker och makthavare, att vi faktiskt har ett gigantiskt problem, säger Johan Lindström vd på Sveriges Åkeriföretag.
– Och om det får fortsätta som det gör idag, så kommer det att sluta med en himla massa svenska arbetstillfällen som går förlorade. Vi kommer att förlora stora skatteintäkter, och vi kommer att förlora en hel del företag.
Att se Sveriges Åkeriföretag som arrangör för en demonstration tillhör inte vanligheterna.
– Det hör inte till vanligheterna men politiker och allmänhet måste bli medvetna om problemen i branschen. Detta är helt rätt sätt att göra det på, förklarar Johan Lindström, när vi pratar med honom efter att demonstrationen är över.
I nästa nummer av tidningen Proffs, kan du läsa ett utförligare reportage från Göteborgsdemonstrationen.