De första fordonen av de totalt 400 ekipage som Scania ska leverera till Peab har nu börjat rulla på vägarna runt Northland Resources nyöppnade gruva i närheten av Pajala. Scanias leveranser av lastbilar ingår i ett helhetsåtagande som sträcker sig fram till 2021 där allt från finansiering till förarutbildning ingår.
Fordonsekipagen ska användas för transporter av järnmalmskoncentrat från Northland Resources gruva i Kaunisvaara till omlastningsstationen till Malmbanan i Svappavaara, en sträcka på 16 mil. Transporterna utförs av Peabs dotterbolag Clifftons 24,8 meter långa och 90 ton tunga lastbilsekipage.
Fordonen är specialbyggda för uppgiften av påbyggaren Eksjö Maskin & Truck, släptillverkaren Parator och Scania. Hela ekipaget består av en fyraxlig Scania R 730 som drar en 3-axlig dolly och ett 3-axligt släp. 12-tonsaxlar och luftfjädring på dolly och trailer är standardkomponenter från Scania.
Totalvikten på det aktuella ekipaget är 90 ton och lastförmågan är 63,8 ton, vilket har möjliggjorts genom att Trafikverket har beviljat tillstånd att överskrida den högsta tillåtna fordonsvikten 60 ton.
Fordonen är förberedda för en tänkbar utveckling mot tyngre ekipage, främst för transporter inom gruvområdena. En kombination bestående av dragbil, trailer, dolly och trailer får en sammanlagd totalvikt på upp till 117 ton med en nyttolast på upp till 84 ton.
? Vi arbetar fortlöpande med att sänka fordonsvikten och därmed ytterligare höja lastförmågan, säger Dick Aronsson, ansvarig för försäljning och marknad på Eksjö Maskin & Truck som levererar påbyggnaderna.
Järnmalmskoncentratet får inte frysa under transporten och påbyggnaderna är därför isolerade.
Dolly och trailer byggs av Parator i Bollnäs, som lagt ner ett stort arbete på att viktoptimera hela konstruktionen. Exempelvis har SSAB i Borlänge medverkat vid beräkningar av det höghållfasthetstål som används i dolly och trailer.
? Vår 3-axliga dolly är bland de första i Europa och bidrar till sänkt axeltryck, säger Per Olsson, vd på Parator.
Hela ekipaget är utrustat med ett elektroniskt bromssystem, EBS, vilket ger samtidig ansättning av bromsarna i hela ekipaget. Snart kommer det också att gå att läsa av vikten från förarplatsen och övervaka däcktrycket på samtliga axlar.
? Det går att undvika driftstopp orsakade av däck som exploderar om man upptäcker luftläckage i ett tidigt skede, säger Per Olsson.
En fördel med luftfjädringen på dolly och släp är möjligheten att enkelt kunna ställa in axlarna rätt, vilket är viktigt för bränsleförbrukningen.
Cliffton har tecknat ett service- och underhållsavtal med Scania-Bilar Sverige, som i sin tur gett Norrlands Bil i uppdrag att utföra arbetet. I avtalet ingår också däckleveranser till samtliga fordon, ett åtagande som på sikt innebär en volym på cirka 7 000 däck per år.
? Vi ska dessutom leverera såväl utbildning som coachning av förarna på plats, säger Sandro Grimpe, servicemarknadsdirektör på Scania-Bilar Sverige.
Scanias leveranser kommer att öka i takt med malmbrytningen och kommer vid full gruvdrift 2015 att uppgå till 80 lastbilar per år fram till 2021. Vid fullt kapacitetsutnyttjande kommer cirka 400 förare att transportera uppskattningsvis fem miljoner ton järnmalmskoncentrat per år.
Fordonen ska gå i trafik dygnet runt och får en medelhastighet på cirka 65 km/h. Körsträckan för varje ekipage uppskattas bli cirka 400 000 kilometer per år.
Se filmen:
Fordonsfakta
Lastbil: Scania R 730 8×4 med det automatiska växlingssystemet Scania Opticruise
Påbyggnad: Eksjö Maskin & Truck
Totalvikt, inkl påbyggnad: 36 000 kg
Tjänstevikt: 13 300 kg
Lastvolym: 17,5 m3
Släpvagn och dolly: Parator utrustade med standardaxlar från Scania
Påbyggnad: Eksjö Maskin & Truck.
Totalvikt: 54 000 kg
Tjänstevikt: 12 900 kg
Lastvolym: 28,7 m3
Dolly: 27-tons boggi med 12-tonsaxlar från Scania
Släp: 27-tons boggi med 12-tonsaxlar från Scania
Ekipagets totalvikt: 90 000 kg
Total nyttolast: 63 800 kg