Volvo Lastvagnar presenterar nu en teknisk världsnyhet, Volvo Dynamic Steering, som kombinerar en konventionell, hydraulisk servostyrning med en elektroniskt reglerad elmotor på styrstången. Resultatet är enligt Volvo en mer precis styrning.
- Den patenterade tekniken är unik i fordonsindustrin, säger Claes Nilsson, vd vid Volvo Lastvagnar.
En elektroniskt styrd elmotor på styrstången är den stora tekniknyheten i Volvo Dynamic Steering. Elmotorn, som arbetar tillsammans med den hydrauliska servostyrningen, har ett maximalt vridmoment på 25 Nm och regleras tusentals gånger per sekund av den elektroniska styrenheten.
– Elmotorns uppgift är att skapa den perfekta styrkänslan för varje ögonblick. Sensortekniken känner till exempel att föraren vill hålla rak kurs och ser automatiskt till att han slipper störningar i ratten från vägbanan, förklarar Gustav Neander, projektledare för Volvo Dynamic Steering.
– I låga farter gör elmotorns assistans lastbilen exceptionellt lättstyrd. Till och med en tungt lastad anläggningsbil på dåligt underlag kan rattas utan minsta ansträngning. De yrkesförare som testat systemet under utvecklingsarbetet har varit mycket imponerade, tillägger Gustav.
Hur den nya innovationen fungerar i verkligeheten, ser vi på redaktionen fram emot att få prova.
Tycker du att dagens lastbilar är allt för tungstyrda? Hör av dig till oss på Proffs och berätta. Adressen är red@vagpress.se.