Ny ”smartare” version av I-See

Volvo Lastvagnar introducerar nu en ny, uppdaterad version av I-See ? ett system i Volvo FH som sparar bränsle vid körning i backar. Den nya versionen hämtar aktuella uppgifter om vägens topografi trådlöst från en central server, vilket gör att alla lastbilar som har I-See får tillgång till samma bränslebesparande information.

I-See kan liknas vid en autopilot som sköter om växling, gasning och motorbromsning i backar på ett så bränsleeffektivt sätt som möjligt. Bränslebesparingen för en fjärrtransport kan bli upp till fem procent, enligt Volvo.

Den förra versionen av I-See läste av topografin så som den ser ut i verkligheten och lagrade sedan informationen samt gps-koordinaterna i fordonsdatorn. Det krävdes med andra ord att bilen först måste ”lära sig” vägen på egen hand, innan den kunde assistera föraren nästa gång på samma sträcka.

Nu har I-See börjat ”prata” med en centraldator utanför fordonet istället. Informationen som din bil samlar in, kan sedan din kollega dra nytta av när han eller hon färdas på samma väg vid ett senare tillfälle.

Fördelen med I-See, jämfört med andra system, är att topografin läses av så som den ser ut i verkligheten och är därmed inte alls beroende av exaktheten i andra kartsystem.

 

Så fungerar I-See

  • I-See är en mjukvara som samarbetar med drivlinan och GPS:n. Funktionen förutsätter att lastbilens cruise-control är aktiverad.
  • I-See får uppgifter om kommande backars topografi från Volvo Lastvagnars server.
  • När I-See vet att en uppförsbacke närmar sig ökas farten. Tack vare rörelseenergin kan lastbilen köra längre på en högre växel och minskar behovet av bränslekrävande nedväxlingar.
  • När lastbilen når backens krön undviker I-See onödig acceleration. Precis före backens nedförslutning frikopplas drivlinan och lastbilen tillåts rulla fritt för att spara energi. I-See börjar använda motorbromsen på ett mjukt sätt i god tid innan backen tar slut.
  • När en nedförsbacke omedelbart följs av en uppförsbacke får lastbilen rulla för att få extra rörelseenergi som används i uppförsbacken.

Om artikeln

Publicerad: 2013-02-28 16:10
Kategori: Nyheter
Taggar: I-See Ny version Produktnyheter