En morgon i mitten av januari bevittnar Markus Malmström en lastbilsbogsering som skedde i hastigheter omkring 90 km/tim.
Vansinne, tyckte Markus, som ringde till polisen. Som kom. Och som åkte hem igen, utan att stoppa den pågående bogseringsövningen.
Varför ingrep inte polisen?
Tomas Jansson är chef på länskommunikationscentralen, LKC, i Halland. Han bekräftar att Markus anmälan mycket riktigt har kommit in och han kan också konstatera att en patrull åkt ut för att kontrollera vad som pågick.
– Dom (patrullen, reds anm.) har meddelat ner till ledningscentralen att det ser inte konstigt ut på något sätt, berättar Tomas.
Är det lagligt att bogsera i 90 km/tim?
– Nej, det är det ju inte, konstaterar Tomas Jansson.
Kan det ha spelat någon roll för bedömningen att de båda fordonen var Bulgarienregistrerade?
– Det vet jag ju inte.
Historien har ytterligare en dimension. Efter ett par dagar blir Markus själv stoppad av polisen, som först kräver ombesiktning av hans lastbil.
Anledning: lysdioder i nosen på bilen. Eller ”otillåten lykta”, som polisen skriver i sin rapport.
I nästa nummer av Proffs, som kommer ut den 22 februari, kan du läsa mer om ”bogseringsövningen” och om Markus lysdioder. Och självklart hur polisen besvarar våra frågor.
Ni som läser Proffs på läsplatta och/eller smartphone, kan dessutom se ett videoreportage via vår app.
Här kan du läsa mer om hur du skaffar appen!