Skottorps Åkeri AB anlitade, som flera andra åkerier, ett danskt bemanningsföretag. Ett sätt att försöka komma undan arbetsgivaravgifter och ?ansvar. Nu har åkeriet åkt på en skattesmäll på drygt en kvarts miljon kronor.
Skottorps Åkeri har som så många andra fått känna av den utländska konkurrensen. Hösten 2005 sades 17 av åkeriets förare upp och åtta bilar såldes av.
– Våra konkurrenter har mycket lägre lönekostnader och vi klarar inte konkurrensen längre, uppgav en av delägarna då i en intervju med lokalradion.
Åren därefter, 2006 och 2007, hade åkeriet fem tyska chaufförer som körde utlandstrafik. De var, som det såg ut, inplockade och avlönade genom ett danskt bemanningsföretag. Men bemanningsföretaget var ett rent brevlådeföretag som användes för att åkeriet inte skulle behöva betala arbetsgivaravgifter, och chaufförerna slippa inkomstskatt.
– På den tiden var det så man gjorde. Om man inte körde i Sverige skulle man inte betala något i Sverige, säger en företrädare för åkeriet till Hallandsposten.
Skatteverket tyckte annorlunda. I ett omprövningsbeslut har man krävt Skottorps Åkeri på 341 000 kronor i arbetsgivaravgifter och skattetillägg. Efter avdrag för skatt landar kravet på 261 000 kronor. Jämfört med andra som avslöjats med att använda danska ”bemanningsföretag” så rör sig Skottorps skattesmäll alltså om småsummor.
Åkeriet som tidigare kört utlandstrafik i bland annat Tyskland, Frankrike och Italien avvecklade sin verksamhet förra sommaren.
Enligt uppgift kommer inte ägarna att överklaga Skatteverkets beslut.
I intervjun med Hallandsposten förklarar bolagets företrädare:
– Det fanns ingen lönsamhet i verksamheten längre. Beslutet att avveckla har ingenting med det där papperet att göra.
– Vi har hållit på med åkeriet sedan 1951 och har alltid haft rykte om oss, och även ambitionen, att göra rätt för oss. Ingen ska gråta för vår skull.