Under helgen samlades drygt 100 åkare från Sverige, Norge och Danmark på Liseberg i Göteborg. Här hämtade man upp sina nya FH-bilar.
I samband med överlämnandet av lastbilarna, fick Proffs även tillfälle att testa systemet "Kollisionsvarning med nödbromsning".
Respektive landschef från Volvo överlämnade nycklarna tillsammans med ett tack för affären och en lyckönskan inför framtiden. Volvo menar att den nya modellserien är utrustad med så mycket ny teknik att den sätter nya standarder för moderna lastbilar. Vilket ger kundnytta som förarkomfort, säkerhet, miljö och mer intäkter från ökad produktivitet.
Den förbättrade bränsleekonomin är kanske den största förtjänsten eftersom just bränslet står för en av de största utgifterna i dagens transportverksamhet.
En ”finess” i nya FH, som aktualiserades i samband med den stora trafikolyckan på Tranarpsbron i Skåne, är Volvos ”Kollisionsvarning med nödbromsning”. I samband med överlämnandet av lastbilarna på Liseberg, fick Proffs tillfälle att testa systemet.
Proffs reporter, Sven-Erik Lindstrand berättar om upplevelsen:
Med en ny Volvo FH13, med treaxlad semitrailer, körde undertecknad med en hastighet av 60 km/tim genom den långa vänsterkurvan på Stora Holms trafikövningsplats på Hisingen i Göteborg. Ekipaget var lastat till 40 tons totalvikt. Strax innan utgången av kurvan fick jag instruktioner att trycka på farthållarens ”Resume” och genast började bilen accelerera mot inställda 70 km/tim.
Cirka 50 meter framför mig blockerades plötsligt vägen av ett långsamgående fordon som höll knappt 20 km/tim. Och nu hände saker i blixtsnabb följd.
Blinkande rödljus dök upp i den egna vindrutan följt av ett hiskligt varningstutande.
Direkt därefter inleddes en automatisk nödbromsning. När bara några få meter återstod till en kollision tryckte jag instinktivt bromsen i botten. Detta trots att bilen redan bromsade så mycket det gick. Hytten neg maximalt framåt, jag hängde i bilbältet.
Vi fick stopp bara några få centimeter bakom den framförvarande oförlåtligt långsamme vägsnigeln.
Lyckligtvis var det hela en arrangerad trafiksituation.
Se filmen från testet (Foto: Hans Kristian Barbøl / Bjørgu AS):
Läs mer i Proffs nr 4-2013.