Det blir inget stopp för uppställning av lastbilar nattetid på Stigs Center. Precis innan påsk meddelade Göteborgs kommun att man tänkt om.
? Man kan säga att kommunen lyssnat på de argument som framförts, och det beror till stor del på Åkeriföreningen och polisen som jag har fått mycket hjälp av, säger Stefan Andersson som äger och driver Stigs Center.
Beslutet att stoppa uppställning av lastbilar nattetid från 1 april syftade till att få stopp på den illegala spritförsäljningen till främst ungdomar. Men när beslutet togs hade Stefan Andersson redan tagit itu med problemet genom att engagera ett vaktbolag som höll noga koll på området, och rapporterade misstänkt alkoholförsäljning till polisen. Den utredning beslutet grundade sig på var gjord innan Stigs Center satte in motåtgärder.
Kritiken mot nattförbudet var massiv. En av dem som engagerade sig i frågan var Annika Persson, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Västra Götaland.
– Det finns ett stort behov av uppställningsplatser i Göteborgsområdet, förklarade hon när Proffs intervjuade henne i början av året.
– Stigs Center har blivit en bra fungerande uppställningsplats, med vakter och allt. Det finns i dag inga andra bättre ställen att parkera bilarna på. Jag tycker att nattförbudet är heltokigt, och att beslutet ska rivas upp, sade Annika Persson.
Polisen har framfört samma åsikt.
– De har förklarat att det vore skandal att stänga platsen nattetid. Och i onsdags (27 mars, reds anmärkn.) ringde de från kommunen och meddelade att eftersom polisen tycker att det fungerar bra på området och att det skulle vara en stor nackdel att ta bort uppställningen nattetid här så har man tänkt om, säger Stefan Andersson.
– Nu har kommunen en vilja att göra en överenskommelse med mig, och är beredd att skriva om avtalet. Så jag hoppas och tror att vi ska kunna hitta en bra lösning, och ser mycket positivt på situationen.
En annan stor förändring är att Rasta tar över butiken och drivmedelsförsäljningen.
– Klockan 10 i dag tog de över, då gjorde jag min sista avläsning av kassa och pumpar, konstaterar Stefan Andersson.
– Nu ska Preem bygga en fräsch station med verksamhet riktad mot åkeribranschen och dess behov, och Rasta ska driva den. Det kommer givetvis att ta tid innan allt satt sig, men vi är nu tre parter som har ett gemensamt intresse av att få det att funka.