Förhandlingarna mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Transportarbetareförbundet gällande Transportavtalet och miljöarbetareavtalet har strandat.
Förhandlingarna mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Transportarbetareförbundet gällande Transportavtalet och miljöarbetareavtalet har strandat.
I tisdags inleddes förhandlingarna mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Transportarbetareförbundet om ett nytt avtal för 42 000 åkerichaufförer och terminalarbetare och under torsdagen inleddes förhandlingarna om miljöarbetareavtalet som berör 4 000 renhållningsarbetare.
Biltrafikens Arbetsgivareförbund erbjöd i båda förhandlingarna ett treårigt avtal i linje med märket som sattes tidigare i veckan av industrin. Men Transport som bland annat krävt ett ettårigt avtal har valt att lämna förhandlingarna. De vill även ha en begränsning av möjligheten att hyra in personal, vilket innebär en inskränkning av arbetsgivarens rätt att organisera sin verksamhet.
– Vi är förvånade och besvikna över att Transport inte godtagit ett bud i nivå med vad andra på arbetsmarknaden redan accepterat, säger Peter Jeppsson, vd för TransportGruppen och Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
Biltrafikens Arbetsgivareförbund avvaktar nu att Transport omprövar sitt ställningstagande och kommer tillbaka till förhandlingsbordet.
– Vi har sedan 90-talet samarbetat med Transport, bland annat i frågor som rör internationell konkurrens. Med tanke på det tuffa konkurrenstrycket där svenska jobb hotas så hade vi gärna sett ett avtal som underlättade för branschens långsiktiga existens och som skulle rädda svenska jobb, säger Peter Jeppsson.