Porschepris till ingenjör hos Scania

Magnus MackAldener, teknisk doktor och chefsingenjör på Scania, har tilldelats Professor Ferdinand Porsches pris för framstående forskning inom fordonsteknik. Han får priset för utvecklingen ett avancerat system för avgasefterbehand­ling. Systemet gjorde det möjligt för Scania att redan våren 2011 presentera motorer som uppfyllde det utsläppskrav som införs vid årsskiftet 2013/2014, Euro 6.

– Jag är mycket stolt över att vara en av de ingenjörer inom i den internationella fordonsindustrin som tilldelats detta fina pris, säger Magnus MackAldener.

I Scanias system för avgasefterbehandling används oxidationskatalysatorer, partikelfilter och SCR-teknik för att rena avgaserna från de kväveoxider och partiklar som återstår efter förbränningen i motorn. Systemet har byggts in i en kompakt ljuddämpare, vilket ger större plats för övrig utrustning och last.

– Vi började att utveckla systemet för omkring fem år sedan. Arbetet har resulterat i ett robust och tillförlitligt system, konstaterar Magnus MackAldener.

Magnus MackAldener, som är född 1970, anställdes vid Scania 1997 efter civilingenjörsexamen vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Alltsedan sin första chefsbefattning 2001 har han varit verksam inom Scanias forskning och utveckling. År 2001 doktorerade han inom området maskinelement. Sedan 2008 är han sektionschef med ansvar för utvecklingen av Scanias system för avgasefterbehandling.

Professor Ferdinand Porsches pris delas ut vartannat år och instiftades 1977 av Louise Piëch, dotter till Ferdinand Porsche. Prissumman uppgår till 50 000 euro. Prisutdelningen äger rum vid Wiens tekniska universitet, som också ansvar för nomineringsarbetet i samråd med Porsche AG och medlemmar i familjen Porsche-Piëch.

Om artikeln

Publicerad: 2013-06-07 12:06
Kategori: Nyheter
Taggar: Magnus MackAldener Professor Ferdinand Porsches pris Scania