Zimit Transportförmedling, som förmedlat chaufförer till Andreassons Åkeri i Veddige, försattes i mitten av juli i konkurs vid Varbergs tingsrätt.
Andreassons har genom det egna bolaget Zimit Transportförmedling bemannat sina 145 dragbilar med utländska enmansföretagare från främst Polen.
De flesta av de företagare Zimit förmedlat har saknat egen lastbil. De har också saknat F-skattsedel och så kallat E101/A1-intyg, och har inte betalat vare sig skatt eller sociala avgifter. Varken i Sverige eller i Polen.
Skatteverket har underkänt Andreassons affärs- och skatteupplägg.
Den utredning Skatteverket gjort visar i allt väsentligt att de omkring 200 inhyrda egenföretagarna arbetat under anställningsliknande förhållanden.
De har varje månad fakturerat Andreassons för utförd tjänst efter antal arbetade timmar. Ingen av dem har haft svensk F-skattsedel, bara någon enstaka har haft intyg om socialförsäkringstillhörighet, E101- eller A1-intyg, som visar i vilket land chauffören ska vara socialförsäkrad. Andreassons har inte betalat arbetsgivaravgifter eller gjort avdrag för preliminärskatt på de ersättningar chaufförerna fått.
Skatteverket har därför i ett omprövningsbeslut ökat Andreassons underlag för arbetsgivaravgifter med 30 367 267 kronor, motsvarande chaufförernas undanhållna löner. Det leder i sin tur till att åkeriet ska betala 9 501 493 kronor i arbetsgivaravgifter. Dessutom åker man på 950 149 kronor i skattetillägg. Med ränta blir slutsumman drygt 10,5 miljoner kronor. Andreassons har överklagat Skatteverkets beslut, och ärendet är ännu inte avgjort.
Parallellt med skatteärendet har Transportarbetareförbundet stämt Andreassons Åkeri på 20 miljoner kronor i skadestånd för brott mot kollektivavtalet för att man genom Zimit Transportförmedling bemannat sina bilar med falska egenföretagare. Stämningen ska prövas av Arbetsdomstolen i slutet av oktober.
Att Zimit försatts i konkurs lär inte påverka processen i AD.
– Det är ju Andreassons och inte Zimit som vi har stämt, säger Ulf Persson, central åkeriombudsman på Transport till tidningen Transportarbetaren.
– Jag har svårt att tro att det här skulle ha någon betydelse för vårt ärende.