Det stora lettiska dragbilsåkeriet Dinotrans, som bland annat kör i Sverige, betalar sina chaufförer uselt. Lönen ligger runt 20 kronor i timmen enligt den granskning nättidningen Stoppafusket.nu har gjort.
Dinotrans har under många år använt sig av lettiska chaufförer, men i höstas började man rekrytera filippinska chaufförer.
Svensken Staffan Resare som är vd för Dinotrans och huvudägare förklarade då att ”trots att vi ständigt annonserar efter nya chaufförer i Lettland så får vi inga sökanden som motsvarar våra krav”.
Många drog förhastade slutsatser om syftet med rekryteringen av filippinska chaufförer hävdade han.
– Vårt mål är inte att hitta billig arbetskraft. Det finns det nog av i Europa. Målet är att finna duktiga medarbetare som kan medverka till att Dinotrans levererar en god kvalitet på transporter.
Resare hävdade att nettoersättningen för chaufförer i Europatrafik är mellan 1 400 och 2 000 euro per månad (cirka 12 000 till 17 000 kronor).
– Detta gäller för samtliga chaufförer i Dinotrans och antagligen även för de flesta åkerier med motsvarande transportverksamhet.
Nu har nättidningen Stoppafusket.nu granskat alla årsredovisningar i Dinotransgruppen för åren 2011 och 2012, och den granskningen visar att Resares uppgifter om chaufförslönerna inte riktigt stämmer.
Personalkostnaden ligger enligt Stoppafusket.nu på 9,5 procent av omsättningen.
Räknat på heltid (173 timmar i månaden) ger det en lön på i genomsnitt 21,75 kronor i timmen, alltså inte ens 4 000 kronor i månaden.
I en mejlväxling mellan Staffan Resare och Stoppafusket.nu påpekar Resare att den totala kostnaden för personal ligger strax under 20 procent av omsättningen, inklusive traktamenten.
Och med det sättet att räkna kan kanske ersättningen till chaufförerna nå upp till de 12 000 till 17 000 kronor han tidigare nämnt.
Men traktamente har aldrig varit lön påpekar Stoppafusket.nu. Ett traktamente är till för att täcka de extra kostnader chaufförerna har.
Svaret från Resare lyder: ”Om du tror att arbetare inte betraktar traktamenten som inkomst, så borde du kolla upp vad dina partivänner tycker om sina Bryssel-traktamenten. Bara så att du vet: det är så här det fungerar i alla öststater”.
Stoppafusket.nu drivs av frilansjournalisten Anna-Lena Norberg, och beskrivs som grävande journalistik på nätet. Syftet med verksamheten är att berätta vad som händer i oseriösa utländska företag som är verksamma i Sverige, och hur de fuskar med skatter och avgifter och därmed konkurrerar ut svenska företag.
Hela artikeln om granskningen av Dinotrans, och mejlväxlingen med Staffan Resare och redaktionen finns att läsa på www.stoppafusket.nu