"Volvokoncernen har fattat ett inriktningsbeslut om att genomföra förändringar av den europeiska industristrukturen för lastbilstillverkning. Syftet är att effektivisera tillverkningen och därmed stärka konkurrenskraften". Så skriver AB Volvo i ett pressmeddelande.
Lite förenklat betyder det att 500 jobb försvinner från hyttfabriken i Umeå. 600, om man räknar in underleverantörerna.
När beskedet togs emot av de anställda på hyttfabriken i Umeå, möttes det med burop. Några började gråta, enligt SvD Näringsliv.
– Umeå är en liten stad och 600 industrijobb kommer att försvinna, det är mycket, säger IF-metalls ordförande till SvD Näringsliv.
Volvos beslut innebär i korta drag följande:
* Monteringen av hyttinredning i Umeå flyttas till Göteborg samtidigt som fabriken i Umeå ytterligare specialiseras inom sin huvudsakliga kärnverksamhet – plåtpressning, svetsning och målning av hytter.
* Tillverkningen av tunga lastbilar i Göteborg koncentreras till en monteringslina från dagens två. Förändringen frigör utrymme vilket möjliggör ett bättre och mer effektivt tillverknings- och logistikflöde. Tillverkningskapaciteten för tunga lastbilar balanseras med fabriken i Gent, vars totala kapacitet därmed kommer att utnyttjas bättre.
* Tillverkningen av medeltunga lastbilar koncentreras till en monteringslina i fabriken i Blainville, Frankrike, när monteringen flyttar från Gent till Blainville. Flytten bidrar till en förbättrad logistik i Gent samtidigt som tillverkningen av medeltunga lastbilar effektiviseras. I Blainville finns redan en monteringslina för medeltunga lastbilar, komplett med hyttillverkning och montering av hyttinredning för både Volvo och Renault Trucks. Genom denna förändring behöver inte längre hytter tillverkade i Blainville transporteras till Gent.
Totalt berörs 900 personer i Europa av inriktningsbeslutet enligt pressmeddelandet från AB Volvo.
De anläggningar i det europeiska industrisystemet för lastbilstillverkning som berörs är Umeå och Göteborg i Sverige, Gent i Belgien och Blainville i Frankrike.