UD Trucks, som är Volvos förlängda arm i Asien, har introducerat en fullvuxen basmodell för tillväxtmarknader. UD:s Questermodell premiärvisas just nu för första gången för en japansk publik. Det sker på Tokyo Motor Show som pågår fram till 1 december. Utställningen äger rum vart annat år.
Quester är inte avsedd för den japanska marknaden där modellerna Quon och Condor motsvarar den inhemska preferansen.
UD Quester är en modern tung lastbil med vad som behövs för tillförlitlighet, prestanda och god bränsleekonomi. Motorn ingår i Volvogruppens 7- och 9-litersprogram medan den manuella växellådan kommer från den kinesiska tillverkaren Fast.
Lådan har ett klassiskt ”Dubbel-H” växlingsmönster med totalt åtta växlar och en kryp. Bakaxeln, med eller utan navreduktion, kommer också från en kinesisk underleverantör.
Modellen saknar det lilla ”extra” som mer mogna marknader blivit vana vid men som driver upp priset till en nivå som många kunder på utvecklingsmarknader inte klarar.
Exempel på ”extras” är automatiserad växelåda, påkostade inredningar och huvudkomponenter från märkesfabrikat.
Questerhytten tillverkas i Bangkok och finns i flera längder och höjder och kan rymma två bäddar. Quester säljs som dragbil för fjärrtrafik och kan även specificeras som anläggningsbil, gruvbil och för tung distribution.
Quester har som motto ”The extra mile”. Företaget har hyrt en komplett provbana cirka två timmars körning från Tokyo. Dit tar man press, återförsäljare och kunder från marknader som Thailand, Indonesien, Malaysia, Laos, Kambodja och Ryssland.
Besökarna får en grundlig genomgång av modellens olika funktioner och förtjänster på olika stationer enligt känt Volvomönster.
Proffs utsände har varit på plats och provkört nya Quester och kan redan nu avslöja att trots att Quester positioneras som en lågbudgetmodell känns den inte alls billig.