Fartyget som transporterar fordon till Dakar-rallyt har precis lämnat hamnen i franska Le Havre för att resa till Sydamerika och den sjätte upplagan av Dakar-rallyt, som Iveco den här gången kallar för ?The Odessey?. Ett rally som enligt Iveco ska sluta med att man erövrar titeln på nytt i världens tuffaste utmaning för lastbilar
Rallyt blir ett av de längsta och mest utmanande under de senaste åren. Tävlingen går genom tre länder, Argentina, Bolivia och Chile, och själva rallyt startar den 5 januari från Rosario i Argentina och målgång sker den 18 januari i Valparaiso i Chile.
Precis som i många tidigare Dakar-rallyn är det Iveco och FPT Industrial som är officiella sponsorer till Ivecos De Rooy Petronas Team från Nederländerna och man har utrustat teamet med fordon och motorer.
Det är fjärde gången Iveco och FPT Industrial är partner med Team De Rooy sedan samarbetet inleddes i samband med Marocko-rallyt 2011.
Teamet består av Gerhard de Rooy, nederländsk förare, teamchef och vinnare av Dakar-rally 2012, som på nytt kör en Iveco Powerstar, den nederländske föraren Hans Stacey rattar en Iveco Trakker Evolution 3. Spanske Pep Vila och den franske Jo Adua (åtta starter i Dakar-rallyt) är övriga två Iveco-förare som båda kör Trakker Evolution 2.
Iveco Trakker är i utgångsläget en anläggningsbil från det tunga programmet och avsedd för att köra i svår terräng, alltså precis vad som väntar i Sydamerika. De är utrustade med växellådor från ZF som inkluderar 9- och 16-stegs Ecosplit-versioner med servoskiftning, samt Eurotronic 12- och 16-stegs automatiserade växellådor med växelväljare på rattstången.
Fordonen är tillverkade i Ivecos fabrik i Madrid, där också Stralis, Ivecos tunga långtransportfordon, produceras. Stralis Hi-Way utsågs till ?Truck of the Year 2013″.
Ivecobilarna som deltar i Dakar Rally 2014 är utrustade med FPT Industrial 13-motorer. De har en volym på 13 liter och kan leverera upp till 900 hk med ett maximalt vridmoment på 3 800 Nm vid 1100 varv/min.
De 6-cylindriga radmotorerna har andra generationens HD Common Rail-insprutning med ett tryck på upp till 2 200 bar.
Dakar-rallyt ger Iveco och PT Industrial en viktig möjlighet att testa prestanda och hållbarhet på fordon och motorer under speciella och extremt svåra förhållande.
En nyhet i rallyt 2014 är en större variation på etapperna för personbilar, lastbilar, motorcyklar och andra fordon. Detta är gjort för att öka säkerheten för både förare och publik. Cirka 60 procent av etapperna är gemensamma för alla fordon.
”Nu har en ny resa börjat som ska sluta med att Iveco erövrar titeln på nytt i världens tuffaste utmaning för lastbilar – Dakar-rallyt 2014″, skriver Iveco inte helt oblygt i sitt pressmedelande.