I Proffs nr 12-2012, alltså för ett år sedan, skrev vi om Mackchefen Denny Slagle, och hans medverkan i programmet "Undercover Boss", den amerikanska förlagan till det svenska "Chefen Undercover". Nu har programmet visats på svensk television. Du som missade det kan sed det på SVT Play fram till och med den 21 december.
Många har kanske sett svenska ”Chefen Undercover” på TV4 eller kanske rent av den amerikanska förlagan ”Undercover Boss”? Oftast handlar det om service- och tjänsteföretag, så när chefen för ett tillverkningsföretag, Mack Trucks, tackade ja så ökades förväntningarna på tv-programmet.
Man bör i sammanhanget känna till att Mack har en historia på över 110 år. Talesättet ”Built like a Mack truck” är vanligt och betyder att det handlar om rejäla grejor. Eftersom Mack sedan 2001 är ett dotterbolag till AB Volvo är märket på sätt och vis intressant också för oss svenskar.
Reportagen bygger på att förklädda och ofta ganska aningslösa företagsledare går ut i verkligheten och mer eller mindre chockas över hur det egentligen är. De får uppleva förlamande byråkrati och under vilka förnedrande former som arbetet ofta sker under.
Inför uppdraget så ”sluskar” högste chefen i regel till sig genom att låta hår och skägg växa för att inte bli igenkänd och kunna passa in i rollen som en outsider.
Främsta anledningen till att Mackchefen Denny Slagle tackade ja till att medverka i programmet var att han själv är besjälad av att återställa märket till dess forna glans.
Denny ville med egna ögon se hur det stod till på gräsrotsnivå och med Mack-andan.
När han kom till motorfabriken i Hagerstown, Maryland, hade han falsk mustasch, skäggstubb, färgat hår och hornbågade glasögon. Hans första arbetsuppgift var att montera motordetaljer. Den ordinarie montören, Tracy, klarade av 140 sådana moment om dagen. Det gav en ledtid på 2 minuter och 34 sekunder per motor. Det vill säga när hon inte hindrades av att vara handledare åt en nybörjare som Denny Slagle.
Det gick inte så bra, Denny klarade inte att scanna motornummer, fetta in och preparera en motorkåpa och dra åt den för att slutligen torka bort överblivet fett på den angivna tiden. Faktum är att han klantade sig så illa att han stoppade upp hela sammansättningslinan.
Sedan fortsatte Denny till Baltimore, även det i Maryland, för att göra en insats vid ett Mack reservdelslager. Hans handledare Mike var en garvad förrådsman och en av de många anställda vars familjer jobbat för Mack under flera generationer. Brodern och Mike hade börjat 1977 och deras pappa redan 1961.
Här provade Denny Slagle att köra gaffeltruck, ivrigt påhejad av Mike att öka tempot för att snabbt få fram delar. Trots att Denny tyckte att det gick med gasen i botten så konstaterade Mike att jobbet gick för långsamt.
Det slutade med att Denny Slagle krockade med flera rader av lastade pallar.
På golvet fick han höra rykten om att Mack skulle flytta monteringskapacitet till Mexiko som Freightliner och Paccar gjort. Därmed skulle många amerikaner bli av med sina jobb.
Så kom den dagen då Denny Slagle kunde bjuda in de aktuella medarbetarna till huvudkontoret och här avslöja sin verkliga identitet som den högste chefen.
Samtidigt tackade han för de fina insatser som fotfolket dagligen utför och de strapatser som de utsätter sig för. I sammanhanget får de aktuella arbetarna någon kompensation för att de blivit lurade.
Dessutom kunde Denny med kraft inför all personal dementera ryktet om att Mack tänkte flytta ut ur USA.
Du kan se programmet där Denny medverkar på SVT Play fram till den 21 december.