Scanias första ST-bil är det senaste tillskottet i projektet ETT-Demo. Fordonskombinationen lastar 12 ton mer virke än ett traditionellt virkesfordon och drivs av RME, som är förnybart
Under tisdagen invigdes ett nytt så kallat ST-fordon i Näsåker, Ångermanland. Fordonskombinationen lastar 12 ton mer virke än ett traditionellt virkesfordon och kan sänka koldioxidutsläppen och transportkostnaderna med omkring 12 procent. Fordonet drivs av RME som är förnybart bränsle för dieselmotorer.
– Våra tidigare försök pekar på att den här typen av fordon kan sänka koldioxidutsläppen och transportkostnaderna med omkring 12 procent, säger Niklas Fogdestam som är projektledare på Skogforsk.
Skogforsk kommer kontinuerligt att följa upp och analysera lastvikter, körsträckor, miljöpåverkan och bränsleförbrukning utifrån data som samlas in i realtid från fordonet som kommer att transportera virke i framförallt Västernorrland och Jämtlands län.
– Vi tror att mindre miljöpåverkan och högre lastförmåga är ett måste för att stärka branschens konkurrenskraft och för effektiv transporter i inlandet som har långa transportavstånd och där järnväg inte är något alternativ, säger André Själanders på Själandes åkeri.
Det nya fordonet är en del av projektet ETT-demo. Projektet är ett samarbete mellan bland annat Skogforsk, svenskt skogsbruk och fordonsindustrin.
– Det här är början på en riktigt spännande resa för vårt åkeri, Så kallade ST-fordon rullar redan på andra håll i Sverige, men det här är det första ST-fordonet som körs på RME som är ett förnybart bränsle. Vi räknar med att kunna minska koldioxidutsläppen med upp till 50 procent, säger André Själander på Själanders åkeri i Näsåker.
Fordonet är en Scania med 730 hk och tandemdrift, anpassad för RME. Scanias första ST-bil, dessutom. Släpet är en 5-axlad dolly/trailer-kombination.
Hela kombinationen är 24 meter lång och väger 19,5 ton utan last. Det kan lasta på 54,5 ton fördelat på 3 travar.
RME (Rapsmetylester) är ett 100 procent förnybart bränsle för dieselmotorer som tillverkas av raps och rybs, metanol och kaliumhydroxid.
Skogforsk är det svenska skogsbrukets forskningsinstitut, finansierat av staten och skogsnäringen.