Scania introducerar två 13-liters lastbilsmotorer för Euro 6 som kan köras på valfri blandning av diesel, ända upp till 100 procent biodiesel (EN 14214). De nya biodieselmotorerna baseras på de moduluppbyggda sexcylindriga motorerna på 450 och 490 hk.
Scania fortsätter utrullningen av Euro 6-motorer för upp till 100 procent biodiesel. I oktober 2013 introducerade Scania två femcylindriga 9-liters biodieselmotorer på 320 och 360 hk. De följs nu av två raka sexcylindriga 13-litersmotorer på 450 respektive 490 hk med en kombination av SCR- och EGR-efterbehandling.
450 hk-motorn har ett vridmoment på 2350 Nm tillgängligt från 1000 r/min, medan 490-versionen ger 2550 Nm från 1000 r/min till 1300 r/min. Effekttappet är som mest åtta procent med 100 procent biodiesel på grund av bränslets lägre energiinnehåll.
För efterbehandling av avgaserna används både SCR och EGR. Biodieselns egenskaper ger högre askhalt i avgaserna, vilket gör att serviceintervallen blir kortare och bränsleförbrukningen något högre. Bränsle- och AdBlue-förbrukningen kan vara 10 procent högre i en motor som körs på 100 procent biodiesel.
Ren biodiesel ger alltid betydligt lägre koldioxidutsläpp än vanlig diesel. Skillnaden varierar beroende på hur bränslet framställs. Vissa typer av biodiesel kan ge minskade koldioxidutsläpp med 80 procent eller mer. Scania fick nyligen en beställning från den österrikiska transportören Nothegger, där möjligheten att spara pengar genom biodieselns skattelättnader var en avgörande faktor.
En av fördelarna med biodiesel är att den är enkel att använda, då föraren bara behöver tanka och köra. Om biodiesel inte finns tillgänglig går det bra att blanda det som finns kvar i tanken med vanlig diesel. Biodieselmotorer måste dock alltid servas som om de konsekvent kördes på biodiesel.
Scania fortsätter att introducera biodieselmotorer med olika effekt och slagvolym. Samtliga Scanias Euro 6-dieselmotorer kan köras med biodieselinblandning på upp till 10 procent, även grundversionerna.
– Scania har för närvarande hela 17 motorer i sitt Euro 6-utbud, av vilka fyra kan köras på 100 procent biodiesel. Våra kunder kan räkna med att det kommer fler, säger Örjan Åslund på Scania Product Affairs.