Glöm YKB- och ADR-utbildningar. Glöm hälsokontroller och ? framförallt ? glöm nollvisionen. För 80 euro kan du köpa professionellt förfalskade behörigheter. Du behöver inte genomgå en enda minuts utbildning.
Inom åkeri- och chaufförsvärlden har man länge pratat om hur en del, kanske främst utländska chaufförer, kan köpa sina behörigheter och andra handlingar som våra lagar kräver för att få köra yrkesmässig trafik. I Norge har man nu avslöjat verksamheten – och bättre bevisning än så här lär bli svår att skaffa fram.
Historien började med att en litauisk chaufför sökte jobb i Norge. Under anställningsintervjun berättar han att han har flera körkort, i tron att detta skulle göra honom mer attraktiv att anställa. Han säger vidare att detta är en ”bra affär” i hans hemland.
Men istället för att anställa, väljer transportföretaget att rapportera det hela till Roar Melum, regionchef på Norges Lastebileier Forbund, NLF, i Trøndelag.
Arbetsgivaren tar även tillfället i akt och frågar den arbetssökande om hur man går tillväga för att köpa handlingarna.
Svaret han får är smått häpnadsväckande. Enligt den arbetssökande, finns det transportföretag i Litauen som skaffar fram alla nödvändiga handlingar – körkort, förarkort, ID-handlingar och så vidare, för en kostnad av 80 euro.
Ingen frågar om man har behörigheter sedan tidigare, vilket gör att man vågar chansa, berättar den litauiske chauffören vidare.
– Är man inte yrkeschaufför sedan tidigare, får man några enkla instruktioner om hur förarkorten används och när man ska byta identitet. Föraren sitter i klistret och fastnar i ett cyniskt spel om de tackar ja till jobbet, säger Roar Melum.
Därefter tvingas chaufförerna in i en olaglig handel med tobak och alkohol. Små, men frekventa leveranser som smugglas in i Norge (och för all del Sverige) och som levereras till ett nätverk bestående av egna landsmän.
– Därmed har man skapat en lukrativ finansiering av transportuppdraget och samtidigt skaffat sig en annan utgångspunkt för att prismässigt konkurrera med andra transportörer, förklarar Roar.
– Eftersom de norska kontrollerna uteslutande riktas mot chaufförerna och deras fordon, offras ”fotfolket” om transporten skulle bli avslöjad.
– Hemma i Litauen, står nya chaufförer redo att ta över.
När Roar Melum träffar den litauiske chauffören, frågar han om han kan skaffa fram handlingar till honom. Och det skulle lösa sig, svarade litauern.
– Jag gav honom de uppgifter som han behövde samt 80 euro. Och vid nästa tur till Litauen blev beställningen gjord, säger Roar.
En kväll i slutet av förra året kom så den litauiske föraren tillbaka till Norge.
– Jag mötte honom på en parkeringsplats och fick leveransen med körkort, förarkort och ID-kort från EU, i flera exemplar.
– Jag blev väldigt överraskad över hur lätt det var att ordna och över den kvalitet som korten höll. Det är skrämmande och säger mig samtidigt att det är långt ifrån säkert att det är en yrkeschaufför bakom ratten på de ekipage som vi möter på våra vintervägar.
– Jag får mina funderingar när jag ser en chaufför från östra Europa som måste ha hjälp för att lägga på kättingar, menar Roar oroligt.
Att en litauisk förare söker jobb i Norge tror Roar beror på att vederbörande vill söka sig ifrån en kriminell verksamhet. Inte minst vill man komma undan kravet på smuggling.
– De hamnar i ett trängt läge och upplever både hård press och obehagliga dagar, menar Roar.
Roars nästa drag var att kontakta polisen för att redogöra för sina ”fynd”.
Överraskningen blev stor även i den organisationen. Förtvivlan över att inte ha rätt verktyg för att avslöja nämnda typ av svindel är stor både hos polisen och hos Statens vegvesen.
– Det är en olycklig situation när kontrollerna endast omfattar förare och fordon och att vi nu ser hur lätt det är att kringgå många andra lagar, säger Roar Melum.
Under de närmsta dagarna kommer Roars dokumentation att läggas fram för Norges politiska ledning. NLF arbetar hårt med ärendet.
Utifrån vår intervju med Roar Melum, förstår vi att den kriminella förfalskarverksamheten är vardagsmat och något som mer eller mindre är rutin i Litauen.
Hur ska man då kunna avgöra om en chaufför som stannas i en kontroll längs vägen – eller som bankar på åkeridörren för att söka jobb – verkligen har rätt kompetens och utbildning för att köra lastbil?
Självklart finns det ett körkortsregister även i Litauen, men även där blir vi lurade, enligt Roar Melum.
– Litauerna har hittat en lösning även i det fallet, där du kan hyra en identitet för 50 euro i månaden. Man får då utdelat handlingar i en annan litauers namn, som redan finns i registret, förklarar Roar.
– Beloppet kan du fakturera vidare till transportföretaget om du är inhyrd förare. Kreativiteten är fantastisk, avslutar Roar.