Jean-Claude van Damme hamnar på museum.Fotograf: Volvo Lastvagnar AB Jean-Claude van Damme hamnar på museum.Fotograf: Volvo Lastvagnar AB

The Epic Split visas i Palais du Louvre i Paris

Volvo Lastvagnars film The Epic Split med Jean-Claude van Damme har redan fått över 68 miljoner visningar på Youtube sedan den släpptes i november 2013. Nu kommer den även att kunna ses av besökare på Musée de la Publicité i Palais du Louvre i Paris.

Museet tog kontakt med Volvo Lastvagnar en vecka efter lanseringen av The Epic Split och bad att få visa filmen. Från och med i dag är filmen tillgänglig för alla besökare som en del av den permanenta utställningen.
– Vi är väldigt glada över detta. Det är ovanligt att ett museum kommer med sådana här förfrågningar och vi ser det som ett kvitto på filmens extraordinära kvaliteter, säger Lars Terling, chef för marknadskommunikation på Volvo Lastvagnar.

Enligt egen utsago är Musée de la Publicité världens första reklammuseum. Sedan 1999 har man byggt upp en samling av reklammaterial med målsättningen att bevara materialet och utbilda forskare, studenter och allmänheten.
– Många av nutidens största tänkare och konstnärer har arbetet med reklam. Det går inte att komma ifrån att det är ett medium som har haft ett enormt inflytande på det moderna samhället, säger Axelle Baroin, ansvarig för museets reklamfilmssamling.

En del av museets samling består av filmer, som väljs utifrån olika kriterier. Enligt Axelle Baroin beror urvalet av filmer på vilka teman och utställningar det är som planeras. Men filmer kan även bli utvalda för att de har fått stor framgång, många priser eller helt enkelt är väldigt starka på något sätt, exempelvis i sin berättelse, iscensättning eller filmning.

The Epic Split kommer att ingå i den permanenta samlingen och finnas tillgänglig för alla besökare, men kan också komma att ingå i framtida utställningar, som museet har två till tre gånger om året.
– The Epic Split är vår största kommunikationsframgång hittills. Den har setts av människor över hela världen, om och om igen. Den bygger upp och stärker Volvos varumärke, men framförallt har den visat sig vara en bra utgångspunkt vid säljmöten hos våra återförsäljare, avslutar Lars Terling.

Om artikeln

Publicerad: 2014-01-28 13:05
Kategori: Nyheter
Taggar: Musée de la Publicité Palais du Louvre Paris The Epic Split