Med kraftigt minskade vibrationer från väg och förbättrad arbetsmiljö för föraren är Volvo Dynamic Steering en viktig del i Volvo Lastvagnars arbete för ökad vägsäkerhet med föraren i fokus. Nu vinner den nya tekniken pris för årets kvalitetsinnovation.
Volvos styrsystem, Volvo Dynamic Steering, tilldelas priset Quality Innovation of the Year 2013. Utmärkelsen som årligen delas ut av SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling, syftar till att stimulera framtagandet av innovationer av hög kvalitet.
– Volvo Dynamic Steering är ett utmärkt exempel på en uppfinning utvecklad för att möta såväl kommersiella behov som förarens önskemål. Den nya tekniken innebär lättare manövrering och en bättre arbetsmiljö för föraren, säger Matti Kaulio, docent i industriell ekonomi vid Kungliga Tekniska Högskolan, som skrev motiveringen till utmärkelsen.
För att vinna måste innovationen ha tagits fram med en tydlig koppling till ett specifikt kundbehov. Detta var något som imponerade särskilt med Volvo Dynamic Steering.
– Att innovationen kopplas både till individnivå och kommersiella behov känns väldigt spännande. På något sätt lyckas man också genom kombinationen av gammal och ny teknik få fram en bättre produkt, säger Matti Kaulio.
På Volvo Lastvagnar är man glada och stolta över utmärkelsen som stärker företagets långsiktiga mål att förbättra vägsäkerheten och förarens arbetsmiljö.
– Det känns väldigt roligt, jag hade en känsla av att vi kunde vinna men det var kul att få samtalet. Det här är ett bevis på att vårt arbete är på rätt väg, och det ger oss energi att fortsätta utveckla egenskaper som leder till bättre kvalitet och säkrare förarmiljö i våra bilar, säger Hayder Wokil, Kvalitetschef på Volvo Lastvagnar.
Volvo Dynamic Steering har utvecklats i nära samarbete med förare för att kunna möta deras behov.
Tekniken innebär att skakningar i ratten från väg nästan helt elimineras. Det gör att föraren inte behöver parera lastbilen under körning och minskar risken för värk i rygg, nacke och axlar. Eftersom lastbilen är så lättstyrd kan föraren slappna av under körning. Han eller hon blir inte lika trött och löper mindre risk att råka ut för olyckor, beskriver Volvo i ett pressmeddelande.
Så fungerar Volvo Dynamic Steering
Volvo Dynamic Steering bygger på ett konventionellt mekaniskt styrsystem där en styrstång är kopplad till en styrväxel. Det hydrauliska servosystemet genererar kraften som föraren behöver för att vrida lastbilens hjul.
I Volvos system används nu en elektroniskt styrd elmotor som sitter på styrstången. Elmotorn jobbar tillsammans med den hydrauliska servostyrningen och regleras tusentals gånger i sekunden av den elektroniska styrenheten.
I låga hastigheter ger elmotorn extra kraft och vid högre hastigheter reglerar elmotorn styrningen automatiskt och kompenserar för ojämnheter som fortplantar sig upp till ratten, från till exempel sidovindar eller gropar i vägen.