Förra året dödades totalt 33 personer i arbetsplatsolyckor i Sverige enligt preliminära uppgifter från Arbetsmiljöverket. Sju av de omkomna var lastbilschaufförer. Till dem ska läggas två utländska chaufförer som inte räknas in i statistiken.
Antalet döda i arbetsplatsolyckor har minskat trendmässigt över tid. Så sent som 1993 dog 96 personer på jobbet. Fjolårets 33 döda innebär en minskning med nästan två tredjedelar på 20 år, och är den lägsta siffran någonsin.
Den glädjande nedgången gäller dock inte arbetsmarknaden rakt över. Antalet lastbilschaufförer som dör i arbetsplatsolyckor är i stort sett oförändrat, och har de senaste fem åren varierat mellan 5 och 8.
Sten Gellerstedt, arbetsmiljöexpert på LO, har i en intervju med tidningen Transportarbetaren angett två skäl till att antalet dödsolyckor minskar:
– Facken, särskilt Byggnads och industriförbunden, har kört stenhårt med nolltolerans mot arbetsolyckor och det har satt sina spår. Samtidigt har teknikutvecklingen gått mot mycket mer automation sedan krisen 2008-2009. Den låga orderingången har gett företagen tid att uppgradera sig och möta ett uppdämt automatiseringsbehov.
Att inte åkeribranschen uppvisar motsvarande nedgång i olyckor med dödlig utgång har också sina skäl.
– Dels går transportbranschen inte att automatisera. Dels har du de allt mer pressade villkoren, där chaufförerna ska hinna köra mer och mer hela tiden, säger Sten Gellerstedt.
Totalt under perioden 2009 – 2013 dödades 34 chaufförer i arbetet. Av dem dödades 18 i trafiken (kollision, avkörning, påkörning) och 16 när fordonet stod stilla (klämdes ihjäl av last, föll från flak och liknande).
Under samma period dödades sju utländska chaufförer under arbete i Sverige, och en elev i yrkesförarutbildning, som inte ingår i den vanliga statistiken.