Vi har många anledningar att ställa våra politiker mot väggen. Rattfyllerister som slipper straff, falska egenföretagare, skattefuskare, dieseltjuvar och annat fuffens som tillåts bedrivas i Sverige ? utan risk för rättsliga påföljder.
Den 25 maj är det EU-val. Den 14 september är det riksdagsval. Sällan har man som medborgare bättre förutsättningar att sätta press på politikerna.
Tidningen Proffs är en av huvudsponsorerna till Stockholm Truck Meet. Vi tar tillfället i akt och samlar samtliga riksdagspartier på ett och samma ställe och bjuder "Truck Meet"-publiken på en riktigt het paneldebatt, "Vägval 2014".
I år är det ”supervalår”, då både EU- och riksdagsval står på agendan. Just valår brukar innebära att riksdagspartierna både lyssnar och lovar lite mer är normalt. Den 16-17 maj är det dags för årets upplaga av Stockholm Truck Meet, lägligt nog cirka en vecka före EU-valet.
– Vi har valt att bjuda in samtliga riksdagspartier till en debatt, lördagen den 17 maj. Och alla har tackat ja. Syftet är att försöka bringa klarhet i vad branschen har att förvänta sig i framtiden, beroende på vilket eller vilka partier som vinner mest framgång i de respektive valen, förklarar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.
– Förutom de åtta partierna, kommer vi på andra sidan bordet att ha flera tunga namn från både företag i vägtransportbranschen och från myndigheter och branschorganisationer.
– I dagsläget har till exempel Mikael Nilsson (ordförande i SÅ), Anders Norberg (vice vd i Transportgruppen, BA), Lars Lindgren (ordförande i Transport) och Håkan Carlsson (chef för polisens sakkunnigmyndighet) meddelat att de kommer. Det är glädjande att så många namnkunniga ställer upp.
– Henrik Sternberg, Cabotagestudien, Nisse Petersson, TIA och Ulf Jönsson från Börje Jönsson Åkeri är andra exempel på kunskap som kommer att sitta med i panelen, tillägger Göran.
Socialdemokraternas starke man i trafiksammanhang, Anders Ygeman, kommer för att berätta om hur deras parti ser på framtidens vägtransportbransch. I dagsläget är det oklart om det moderata lägret kommer att skicka Catharina Elmsäter-Svärd eller ej.
– Vi håller så klart tummarna för att hon beslutar sig för att komma. Det finns sannolikt ett stort intresse hos branschfolket att få höra hur hon tänker sig framtiden för våra yrkeschaufförer och för våra inhemska åkerier, som idag – i många fall – har det oerhört tufft.
– Moderaterna har sagt att Sten Bergheden ställer upp. Sten är påläst och har länge kämpat för branschen och vi är mycket glada för att han kommer. Men Elmsäter-Svärd är trots allt den ytterst ansvariga, för att motivera varför vi anser att hon bör ta sig ytterligare en funderare över att komma till oss den 17 maj.
I partiinbjudan står tydligt att debatten inte ska gå ut på politisk pajkastning och bombardemang av valfloskler.
– Det är viktigt att understryka! Våra läsare, branschfolket, är oerhört medvetna om vad som inte fungerar idag. De vill inte heller höra att ”rösta si eller så, så löser sig allt”.
– Det som sägs ska vara mer av karaktären ”vi tänker så här” och ”det här kommer vi att jobba för”.
– Moderatorn, Thomas Morell, har mitt fulla förtroende att hålla alla i öronen. Om inte han kan få till en bra och framåtsträvande diskussion, då vet då åtminstone inte jag vem som ska klara av den uppgiften, menar Göran Rosengren.
– Jag har själv varit på många debatter och i efterhand också följt upp, bland annat via facebook, vad folk haft för synpunkter på debatterna. Främst handlar det om att man blivit arg på politiker som tagit tillfället i akt att bedriva rena valkampanjer. Så det ska vi göra allt för att undvika.
På utställningsområdet kommer åtta montrar att ställas upp till partiernas förfogande under båda ”Truck Meet”-dagarna.
De partier som inte vill bemanna sina montrar, kommer att kunna stoltsera med en tom sådan. Med sin partisymbol hängandes till allas beskådan.
– Här ger vi våra politiker en sällan skådad chans att träffa vägtransportbranschen. Jag hoppas att alla förstår hur unikt detta är och att de tar chansen till en konstruktiv dialog, avslutar Göran Rosengren som hoppas på en bred publikuppslutning från branschen.