Stillstudie av den video som Markus Malmström spelade in när bogseringen ägde rum.Fotograf: Privat Stillstudie av den video som Markus Malmström spelade in när bogseringen ägde rum.Fotograf: Privat

Polis varnas för att inte ha stoppat livsfarlig bogsering

En morgon i slutet av januari förra året, bevittnar chauffören Markus Malmström en lastbilsbogsering som skedde i hastigheter omkring 90 km/tim. Han ringde polisen, som åkte ut och bevittnade tilltaget, men som valde att vända hem igen utan att stoppa fortsatt färd.
Nu har ett polisbefäl fått en varning av polisens personalansvarsnämnd.

När Markus Malmström en morgon, i slutet av januari 2013, svängde upp med sin lastbil på E6 vid Halmstad, noterade han att det lite längre fram på vägen blinkade gult. ”Varningsblinkers”, tänkte han och fortsatte köra. Det märkliga var att trots att han körde, kom han inte märkbart närmare det som han först trodde var ett havererat fordon.
– Vid Falkenberg kom jag ikapp och kunde se att det var en lastbil som hade tänt varningsblinkern, förklarar Markus för tidningen Proffs.

Inget konstigt med det. Om det inte vore för att den blinkers Markus såg satt i nosen på en ljus Scania. Som åkte baklänges – i nästan 90 km/tim. Med en hemmagjord järnkonstruktion hade man kopplat ihop de båda fordonen i respektive bils vändskiva.

Markus bestämde sig för att ringa till polisen. Vid den första kontakten med polisens ledningscentral i Halmstad, kände han att han blev tagen på allvar och att man tänkte skicka ut en patrull för att kolla upp saken.
Och så småningom dök en polisbil upp.

Färden fortsatte ytterligare någon mil, utan att polisen ingrep. Efter några mil, gjorde polisbilen plötsligt en lov över motorvägen via en passage i mitträcket och strax därpå såg Markus i sina backspeglar när polisbilen försvann söderut igen.
”Allt var i sin ordning”, berättade man för Markus när han senare ringde upp polisen igen.

Efter att tidningen Proffs kontaktat Hallandspolisens ledningscentral för att höra vad de hade att säga om det hela, beslöt man att först anmäla händelsen för interngranskning – men den lades ned.
Därefter hamnade istället ärendet hos personalansvarsnämnden.

Nu har befälet fått en varning av personalansvarsnämnden, som menar att befälet borde sett till att patrullen stoppade det bulgariska ekipaget.

 

Om artikeln

Publicerad: 2014-03-12 17:41
Kategori: Nyheter
Taggar: Bogsering E6 Personalansvarsnämnden Polis Rättsfall