Den 1 april 1974, köpte Boije Ovebrink sin första lastbil. Då, för 40 år sedan, var det sannolikt inte många i branschen som kände till honom. Idag är det annorlunda. Boije är antagligen en av världens absolut mest kända lastbilsförare. Men inte på grund av att han startade sitt åkeri för 40 år sedan, anledningen till kändisskapet är så klart hans eviga jakt på världsrekord i hastighetssammanhang ? och på hans tidigare framgångar inom truck racing.
I mitten av 1980-talet kan man anta att en hel del hängivna truck racing-fans höjde på ögonbrynen och drog på smilbanden, när Boije äntrade banan med sin Volvo F6. En ”lilleputt-bil” som skulle slåss mot giganterna. En bil som Boije dessutom körde distribution med på dagarna.
Snart skulle det visa sig att skrattet fastnade i halsen på dem som gjort sig lustiga över den lilla F6:an med den svenske åkaren bakom ratten.
Med åren växte bilarna – och framgångarna. 1991 tog sig Boije och hans team upp på en tredjeplats i den europeiska cupen, i C-klassen. Detta med en Volvo FL10 -1988 som året därpå ersattes av en NL12, en bil som han körde fram till år 1997.
1995 utsågs han av Continental till ”the greatest sportsman in truck racing”.
– Det kändes nästan viktigare än att vinna, säger Boije, som året dessförinnan klev högst upp på prispallen som vinnare av FIA European Cup, Race Truck.
Boijes sista truck racing-säsong gjorde han under 2001. Det året körde han MAN i super truck-klassen, en klass han klev in i 1998.
Efter alla bantävlingar tog en annan utmaning vid för Boije. Hastighetsrekord med lastbilar.
Rekordet som ligger närmast i tiden, satte Boije på Wendover Airfield i Utah, USA. Den 27 april 2012 lyckades han med hybridbilen ”Mean Green” komma upp i en snitthastighet på hela 236,577 km/tim på den flygande kilometern och från noll till 1000 meter, en medelhastighet på 166,698 km/tim.
Den 5 950 kilo tunga ”Mean Green” är baserad på Volvos hybridteknik för bussar, med en D16 växellåda och en modifierad I-shiftlåda. Bilen presterar 2 100 hästkrafter (6 779 Nm). Elmotorn står för 200 hästkrafter (1 200 Nm).
Mellan alla rekordförsök har Boije även hunnit med att vara ordförande i dels Volvo NH12-klubben (2002-2005) och dels i Volvo FH16-klubben (2005-), där han än i dag jobbar för att medlemmarna ska ha det bra. Även utanför hytten, på sin lediga tid.
Vi på redaktionen gratulerar Boije till hans fantastiska framgångar. Så här långt, ska tilläggas. För den som känner Boije det allra lilla minsta, vet att han alltid har något kul ”projekt” på gång.
Hälsa gärna på Boije på Stockholm Truck Meet. Han är inte bara en otroligt duktig förare – han är dessutom fantastiskt bra på att berätta anekdoter från sin smått otroliga karriär.