Många lastbilar har någon form av tillsatsbroms. Scanias kunder har under snart två decennier erbjudits en hydraulisk retarder, som bland annat innebär besparingar tack vare minskat underhållsbehov av lastbilens ordinarie bromssystem.
I sitt senaste utförande frikopplar retardern sig automatiskt när den inte arbetar för att spara bränsle. Och den har nu dessutom blivit än kraftfullare, enligt Scania.
En av Scanias retardermodeller (R4100D) erbjuds nu i ett utförande som automatiskt frikopplas när den inte är aktiverad. Därigenom minskar släpförlusterna eftersom de båda skovelförsedda hjulen som ger bromskraft när de roterar i olja frikopplas. Den faktiska bränslebesparingen varierar beroende på det aktuella körfallet men ett snitt på en halv procents minskning, ser Scania som en ”tumregel”.
Föraren behöver inte själv göra något. När bromskraften behövs upphör frirullningen och ingreppet sker mjukt och omedelbart via samma typ av synkroniseringar som Scanias växellådor använder. Förutom att den inte stjäl energi, ger den frikopplande retardern också större bromskraft, 4100 Nm i stället för 3500 Nm, samt ökad bromsverkan vid lägre motorvarv med hjälp av högre utväxling.
– Att reducera bränsleförbrukningen är Scanias främsta prioritet, säger Örjan Åslund, ansvarig för Product Affairs inom Scania Trucks.
– Frikopplingen av retardern är ytterligare en besparing som bidrar även till att förhöja körupplevelsen. Själva aktiveringen av retardern sker antingen på initiativ från föraren – via spaken eller med en lätt touch på bromspedalen – eller genom att farthållarsystemet begär bromsning. Så snart retardern inte används längre frikopplar den sig åter, men är redo att mjukt och distinkt gå från frirull till full bromskraft på nolltid.
Hugade spekulanter på den nya retardern kan se fram emot leveransstarten, som enligt Scania är första kvartalet 2015.