En kranbil som arbetar utan utsläpp och med låg ljudnivå. Volvo Truck Center har i samarbete med Hiab, utvecklat en batteridriven kran där arbetet sker med dieselmotorn avstängd.
Den nya kranbilen, kallad ePTO (electric Power Take-Off) är byggd på en Volvo FM och har beställts av Turebergs Åkeri som också varit med i utvecklingsarbetet. Istället för att som på en konventionell kranbil låta kraftuttaget drivas av dieselmotorn har bilen ett elektriskt hydraulsystem, kallat ePTO, så att all krankörning sker med förbränningsmotorn avstängd. Batterierna har energi nog för en normal arbetsdag.
Tack vare att dieselmotorn är avstängd vid krankörning har ePTO en 40 procent lägre bullernivå än konventionella kranbilar och den släpper heller inte ut några avgaser under arbetet, vilket gör det möjligt att arbeta i känsliga områden. För kranföraren är det naturligtvis positivt att kunna arbeta i en tystare och avgasfri arbetsmiljö.
– Med ett elektriskt kraftuttag är det möjligt att arbeta inomhus eller vid andra tider på dygnet, vilket öppnar upp för nya spännande användningsområden. Vidare ger ePTO upphandlings- och beställarorganisationer möjlighet till miljöeffektiva alternativ, säger Henric Sundin, vd för Volvo Truck Center.
Designen av ePTO bygger på plug-in-teknik som innebär att batterienheten laddas när bilen inte används. Att ladda fullt tar cirka fyra timmar och ger 40 kWh, vilket räcker för en dags normal krankörning. Vid behov kan batterierna även stödladdas vid arbetsställen där elektricitet finns att tillgå.
– Jag tror mycket på konceptet. Systemet är flexibelt och kan ersätta konventionell utrustning i skyliftar, gaffeltruckar, saxliftar med mera. Viktigt är också att det minimerar utsläpp av emissioner, säger Hans Winscher, Business Manager, Hiab Sweden Norway.
På Turebergs Åkeri tror man också på konceptet. Man arbetar hårt för att göra sin verksamhet så miljömässigt hållbar som möjligt och söker efter lösningar med bra arbetsmiljö och miljöprestanda.
– Vi har till exempel ett jobb åt Stockholms Hamn där det handlar mycket om att ”skopa grus”. Att kunna göra det utan att motorn är igång kommer innebära att omgivningen knappt märker att arbetet utförs, säger Daniel Bergholtz, vd på Turebergs Åkeri.
Utöver kranen är den Volvo FM som Daniel har beställt även utrustad med flakväxlare vilket gör den mycket flexibel.
Kranbilen visas upp utanför entrén på Logistik och Transportmässan i Göteborg den 7-8 maj.