Seriösa åkerier är under hård press. Oseriösa åkerier dumpar löner och fuskar med skatter och avgifter.
Det förklarade Marita Ulvskog (s) på fredagens presskonferens på Stockholm Truck Meet, dit både tv, radio och tidningar hade tagit sig på morgonen för att lyssna på hennes och partikollegan Anders Ygemans fempunktsprogram för att stoppa den illegala lastbilstrafiken i Sverige ? och i EU.
– Vi har valt en väldigt spännande miljö för att prata om en av våra viktiga frågor på hemmaplan i Sverige, men just nu i EU-parlamenströrelsen, inleder Marita Ulvskog.
– Vi socialdemokrater har satt som en mycket viktig punkt på vår dagordning att det ska vara ordning och reda i vägtrafiken. Och det innebär ordning och reda vad gäller de villkor som företag och chaufförer har att leva efter.
Ulvskog och Ygeman menar att det krävs en ”aktiv politik” för att få en fungerande vägtransportbransch.
– Vi presenterar idag ett fempunktsprogram för vårt arbete både i EU och Sverige för att stoppa den illegala lastbilstrafiken. Det står i djup kontrast till moderaterna, som helst vill avreglera lastbilstrafiken, förklarar Marita Ulvskog.
– Det tycker vi är fullkomligt vansinnigt.
De fem punkterna bär rubrikerna ”Skapa ett progressivt samarbete i EU för ordning och reda på vägarna”, ”Stoppa EU-kommissionens och moderaternas förslag på avreglering av lastbilstransporterna”, ”Alltid internationella frakthandlingar i hytten”, ”Fördubbla sanktionsavgiften i Sverige för illegal lastbilstrafik” och ”Rätt kunskaper hos polisen för att kontrollera lastbilar”.
Det förslag till klampning som just nu är på tapeten, ger Anders Ygeman inte mycket för.
– Jag brukar kalla det för låtsasklampning, säger han och menar att det kommer att bli oerhört krångligt för polisen ute på vägen att klampa ett fordon.
– Polisen måste kunna fatt det beslutet själv.
Ygeman förklarar vidare att hela idén med klampning ju är att förhindra fortsatt färd tills dess åkeriet har gjort rätt för sig och betalat sanktionsavgiften. Men som förslaget nu är utformat, blir klampning i princip helt verkningslöst.
– Ja, man har ju skrivit att klampen måste tas bort inom 24 timmar, säger Ygeman och tillägger att det gäller oavsett om sanktionsavgiften är betald eller ej.
– Moderaterna menar att det inte är bra att parkera fordon med så höga godsvärden längs vägarna.
Men är det inte det som är själva poängen, för att få transportköparen att förstå vikten av att välja rätt transportör?
– Jo, exakt. Man ska inte låsa upp förrän sanktionsavgiften är betald.
– Vi vill ju inte heller ha fullt med bilar längs vägkanterna, tillägger Anders Ygeman och menar att hårdare tag mot de illegala transporterna löser det problemet ganska snabbt.
Mer om Socialdemokraternas fempunktsprogram kan du läsa i Proffs nr 6-2014.