Ett ekipage från Sting Transport AB i Ljungskile, blev häromdagen stoppat i Lilleström i Norge. Den norske inspektören från Statens Vegvesen förklarar för TransportMagasinet att chauffören inte kunde uppvisa några internationella transporthandlingar för att styrka när och var godset in i landet blev lossat. Och därför misstänks nu åkeriet för att ha bedrivit olaglig cabotagekörning.
Men den svenske åkaren är av en annan uppfattning. Dokumenten fanns i bilen, det var en underskrift som saknades.
Häromdagen blev en svenskregistrerad bil med norskregistrerad trailer stoppad vid Lilleströms kontrollstation. Ekipaget körde på uppdrag för Postnord.
Chauffören kunde vid kontrolltillfället, enligt uppgift från Statens Vegvesen, inte uppvisa de CMR-frakthandlingar som de norska myndigheterna kräver – och därför kunde han inte heller styrka när och var det importerade godset lossats.
– Det är som bekant ett krav att kunna visa upp CMR-dokument som visar att bilen har kommit till Norge i samband med en transport av gods från utlandet till Norge. När man inte kan visa sådana, är det ett brott mot cabotagebestämmelserna, säger Björn Uno Rogneby på Statens Vegvesen i Norge till den norska lastbilstidningen TransportMagasinet.
De norska myndigheterna kontaktade Sting Transport som hävdade att det handlar om ren glömska från åkeriets sida. De kunde däremot visa upp tullhandlingar som bevis för att de haft gods med sig in i landet.
– Det blir ju hopplöst att bedriva cabotagekontroll om man ska kunna komma med dokumentation i efterhand. Och ett tulldokument visar ju inte när godset är lossat, förklarar Rogneby.
Och det är just själva lossningstidpunkten som är viktig.
– Det är först när bilen är tom som man har möjlighet att köra cabotage. Så länge föraren inte kan bevisa när godset är lossat, så har vi ingen möjlighet att veta vad ekipaget har sysslat med, förklarar Björn Uno Rogneby, som menar att det är lite väl enkelt att kunna skylla på glömska i den här typen av ärende.
Rogneby förklarar att de ofta får höra den sortens bortförklaringar.
– Chefen för det svenska åkeriet skyllde också på att de norska reglerna ändrades hela tiden och att det därför är svårt att hänga med.
När ekipaget stoppades hade det utfört en transport mellan Berger och Rudshögda och var på väg hem, utan last.
Stig Algotsson driver Sting Transport AB. Han har varit åkare sedan 1984 och kört Norgetrafik sedan 2001.
När tidningen Proffs får tag på honom via telefon, får hela historien en annan dimension och en något annorlunda innebörd.
Stig inleder direkt med att dementera uppgifterna om att det skulle saknas några CMR-dokument vid den transport som blev föremål för kontrollen i Norge.
– Det var en underskrift som saknades på frakthandlingarna, säger han och förklarar att när chauffören hade lossat godset, fick han inte tag i den person som var bemyndigad att skriva på. Ingen annan ville skriva på, så chauffören fick köra iväg utan underskrift.
Han berättar vidare att den nu aktuella bilen går i linjetrafik tillsammans med ytterligare tre ekipage på rutten Malmö-Berger, som ligger strax norr om Oslo vid Skedsmo.
Bilarna gör totalt tio rundturer per vecka och har gjort så sedan i april i år. Samma lastningsställe och samma destination.
– Tre gånger i veckan lastar sedan våra bilar upp direkt efter lossning i Berger för att gå ytterligare elva mil norrut, på uppdrag av Postnords kund. Så gjorde den här chauffören och när han lossat fick han reda på att han skulle gå tom hem.
– Hans ekipage skulle ju lastas upp i Malmö på morgon dagen därpå. Och det var under hemfärden han blev stoppad.
Stig upplever det som att de norska myndigheterna har blivit väldigt tuffa mot utländska åkare under senare tid.
– Det verkar som att Statens Vegvesen och den norska polisen vill jaga bort alla utlänningar. De vill inte ha en enda utlänning som kör i Norge, förklarar han.
– Det kvittar om du har en ny eller gammal bil, de hittar alltid något att anmärka på.
Men trots att Stig Algotsson har råkat ut för de hårda, norska nyporna har han ändå förståelse för myndigheternas agerande.
– Jag menar att det är en jädra tur att norrmännen är så stenhårda eftersom det är så slappt i Sverige. Här kan man ju köra hela året utan att bli stoppad, men i Norge kör man inte mer än fjorton dagar utan att bli kontrollerad.
– Men toleransnivån är för låg. Ett enda misstag av chauffören får väldigt allvarliga konsekvenser.
Stig känner till att det florerar en hel del rykten om att hans åkeri tidigare skulle ha åkt fast för olaglig cabotagetrafik i Norge.
– Det har vi inte. Vi har blivit stoppade och det har diskuterats med polisen, men vi har aldrig blivit dömda för cabotagebrott, understryker han.
I skrivande stund återstår att se huruvida den senaste händelsen kommer att ändra på det. Enligt Stig handlar det alltså inte om några saknade dokument. Det är ett uteblivet ”pennstreck” som är anledningen till hela historien.
Stig förklarar att åkeriets Norgeekipage går enligt ett speciellt schema, där tidsramarna inte tillåter cabotagetrafik i sådan omfattning att det kan bli fråga om olagligheter.
– Jag vill understryka för alla hur viktigt det är att få frakthandlingarna korrekt underskrivna. Jag tror att kunskapen om det är alldeles för dålig. Det borde ni ta upp i tidningen, avslutar han.