Scania breddar sitt program med Euro 6-certifierade lastbilsmotorer ytterligare. Alla de som behöver 450 hästkrafter kan nu välja mellan två versioner av Scanias 13-litersmotor i den effektklassen. I sitt senaste utförande använder den enbart SCR-teknik för efterbehandlingen och förväntas därmed bli ett starkt alternativ för många kunder, inte minst fjärrbilsåkare, spår Scania.
– Framgångarna med 13-litersmotorn i 410-utförande med enbart SCR har sporrat oss att gå vidare längs det spår som innebär minskad komplexitet och sänkt dieselförbrukning, säger Joel Granath, chef för Scanias produktledning på lastbilssidan.
– Våra kunder har nu 18 varianter av Euro 6-motorer att välja bland. Det ger unika möjligheter att skräddarsy drivlinan för optimala prestanda, oavsett körfall och applikation.
Den nya motorvarianten – DC13 147 – fordrar varken turbo med variabel geometri eller EGR-kylare.
– Enligt våra egna beräkningar ska den i en Scania Streamline, allt annat lika, ge en besparing på omkring en procent diesel jämfört med företrädaren med både EGR och SCR.
Motorer med enbart SCR-teknik fordrar i gengäld mer AdBlue. I Scanias fall handlar det i normalfallet om i snitt sex procent av dieselförbrukningen medan motorer med EGR och SCR normalt nöjer sig med att addera tre procent.
Det maximala vridmomentet i det nya motoralternativet är på 2 350 Nm och finns tillgängligt redan från 1 000 r/min, vilket innebär mycket god körbarhet.
– De Euro 6-kunder som har fördel av att kunna köra med upp till 100 procent biodiesel ska i stället sikta in sig på den särskilda version av Scanias 450-motor som är anpassad för det, rekommenderar Joel.
– I den versionen används som tidigare både EGR och SCR för efterbehandlingen.