Vid ett pressevenemang nyligen på en testbana nära Aachen i västra Tyskland, demonstrerade ZF hur man kan fjärrstyra ett modultåg.
Vad ZF kallar sin ”Innovation Truck” backade sakta samtidigt som dess andra och sista släp, en boggikärra kopplad efter bilens semitrailer, styrde längs en rad av orange koner på fordonets skymda sida. Dragbilen och semitrailer följde med och hela ekipaget parkerade parallellt med konerna utan problem.
Detta är en knepig manöver med två vridande kopplingsleder som inte så många förare klarar av vid första försöket. Killen bakom ratten på DAF-dragbilen måste ha varit ganska skärpt, eller?
Men denna gången styrdes kärran av en man som stod på marken. Med hjälp av en smartphone och en speciell applikation manövrerade han hela ekipaget.
Genom att vinkla vändskivan styrde dragbilen semitrailern till vänster eller höger och flyttade därmed dess bakre ände i motsatt riktning. Det i sin tur fick dragstången till kärran att svänga och därmed styra den i önskad riktning. Inga styrbara axlar var med i spelet.
Dragbilens förare rörde inte vid ratten, istället fick styrservons elmotor trådlösa kommandon från smartphonen så att kärran skulle svänga åt rätt håll. Faktum är att förarstolen skulle kunnat ha varit tom. Mannen på backen skulle kunnat ha varit föraren som promenade längs med ekipaget och backade in det på plats med hjälp av appen. Han skulle också kunnat skifta den automatiserad växellådan mellan back och framåt och flytta lastbilen enligt vad som krävdes för att slutföra manövern.
Enligt ZF så ger denna elektroniska fjärrkontroll för stöd att rangera och parkera långa fordon en ökad effektivitet så att bilen kan lossas och lastas utan dröjsmål för att sedan snabbt vara tillbaka på vägen igen.
För 30 år sedan visades ett liknande system från Schweiz upp där föraren enkelt kunde manövrera en backande släpvagn med hjälp av en joystick. Det blev aldrig någon försäljningsframgång. Ingen dåtida chaufför med självaktning ville ”fuska” på det sättet.