Uttagningarna startade i mars. I onsdags avgjordes finalen. Från början var de cirka 300 deltagare. På onsdagsmorgonen återstod 31 och på eftermiddagen samma dag stod tre av dessa i final i Sverigefinalen i Volvotävlingen Drivers Fuel Challenge på Ring Knutstorp i Skåne.
Drivers Fuel Challenge är ett världsmästerskap som Volvo arrangerar. I år var det tredje gången som tävlingen hölls, men nytt för den här gången var att man ändrat namn från Super Eco Driver till just Drivers Fuel Challenge.
För Sveriges del har förare från hela landet, sedan i mars i år, kunnat kvalificera sig till tävlingen hos sina lokala återförsäljare och de som presterat bäst, möttes i onsdagens Sverigefinal på Ring Knutsorp.
– Vi har tävlande från Kiruna i norr till Ystad i söder på plats här idag, berättar Susanne Frödin, PR- & Marknadskommunikationschef Norden hos Volvo Lastvagnar.
Tävlingen i Knutstorp innebar att varje förare fick köra två varv på tävlingsbanan. Max nio minuter fick körningen vara, allt för att sätta press på förarna och för att undvika ”tomgångsrullning”.
Lägst bränsleförbrukning var så klart den avgörande faktorn. Tiden för att ta sig runt banan fungerade som utslagningsfaktor om några förare skulle ha exakt samma förbrukning (vilket inte blev fallet idag).
När samtliga 31 tävlande hade kört var det Henrik Johansson Bohman, Marcus Nilsson och Stellan Carlsson som levererat de bästa resultaten och som därmed hamnade i final mot varandra.
Vinnare i finalen blev Stellan Carlsson, som tog sig runt banan med en bränsleförbrukning på 1,23 liter. Tvåa kom Marcus Nilsson (1,3 liter) och på tredje plats kom Henrik Johansson Bohman (1,39 liter).
Hemma i Karlstad driver Stellan Carlsson sitt eget åkeri, Stellans Åkeri AB. I företaget finns en tipp- och kranbil som Stellan själv rattar till vardags.
– Det här är en kontrast till mitt arbete. Normalt är det ju full gas som gäller, här får man tänka på hur man behandlar gaspedalen, menar han.
– Jag siktade på att ha jämnt rull på bilen. Jag har fått för mig att ju mindre turbon får jobba, desto lägre förbrukning. Men som sagt, det är bara vad jag tror.
Hans taktik fungerade ju bevisligen. Frågan är om Stellan har lika bra koll på bränslesiffrorna i sitt eget åkeri?
– Nej, det har jag inte. Självklart försöker jag ju köra så ekonomiskt som möjligt, men jag tycker att det kan vara svårt. I synnerhet på vägar där man aldrig har kört tidigare.
Nu väntar världsfinalen i Göteborg och Stellan kommer att ha samma taktik där.
– Jag gör ett försök. Jag har ingen aning om hur det kommer att gå.
Vinnaren i världsfinalen har tre priser att välja emellan. En resa till Ishotellet i Jukkasjärvi, till golftävlingen China Open i Kina eller till valfri angöringsplats under Volvo Ocean Race.
Om du vinner, Stellan, vart väljer du att resa?
– Ja, snö får jag tillräckligt av under vintern – och golf gillar jag inte – så det lär ju bli Volvo Ocean Race. Gärna till en varm plats långt borta, säger han med ett leende.
Vi håller tummarna för Stellan och passar så klart på att gratulera honom till förstaplaceringen i Knutstorp. Och givetvis gratulerar vi även hans tävlingskollegor, Marcus och Henrik!