Det finns sätt att sänka ljudnivån på våra vägar. Provsträckor med dränerande, bullerreducerande vägbeläggning har på senare år testats med goda resultat och VTI ska nu följa upp en nylagd provväg på E4 i Stockholm.
Ljud från rullande fordon är kanske en av de mest ”sanitära” olägenheterna i trafiksammanhang. Men det finns sätt att sänka ljudnivån. VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har under flera år drivit ett projekt med bullerreducerande vägbana.
Projektet syftar till att öka andelen bullerreducerande beläggningar på gatu- och vägnätet i Sverige.
– De koncept som finns idag behöver vidareutvecklas när det gäller akustisk och teknisk livslängd, säger Nils-Gunnar Göransson, projektledare, VTI.
Om öppna, dränerande beläggningar ska fungera under svenska förhållanden måste specialbindemedel användas och beläggningen måste ha ett porsystem som inte blir igensatt. Vägen måste dessutom ha bra förutsättningar för dränering.
– Vid ett provvägsförsök utmed E4, förbi Huskvarna har ett antal provsträckor med två lager av dränerande beläggning testats under fyra år med goda resultat, säger Leif Viman, forskningsingenjör på VTI.
Provvägen i Stockholm bygger på de positiva erfarenheterna från Huskvarna men i detta testas betydligt längre provsträckor vid högre hastighet och mer trafik. Uppdragsgivare är Trafikverket och projektet ska vara klart i slutet av 2018.
Under hösten kommer fler rapporter om bullerdämpande beläggning att ges ut av VTI, bland annat med resultat från provvägsförsöken i Huskvarna.