Den polske chauffören var på väg från Nordkjosbotn till Lörenskog. En ren inrikeskörning i Norge, med andra ord. I Jessheim blev han stoppad i en poliskontroll. Nu är transportören anmäld för olaga cabotagetrafik.
Ännu en gång har Björn Uno Rogneby och hans kollegor på Statens vegvesen i Norge avslöjat en olaglig transport. Och ännu en gång handlar det om att föraren inte kan visa upp de frakthandlingar som lagen kräver.
I huvudrollen den här gången står en polsk dragbil med trailer som tillhör Kuehne + Nagel.
– Chauffören kunde inte visa upp dokumentation för den ingående transporten till Norge, förklarar Björn Uno Rogneby för norska TransportMagasinet.
CMR-dokumentationen som chauffören visade upp saknade registreringsnummer och samma sak gällde frakthandlingarna för den aktuella inrikestransporten. Inget registreringsnummer på den heller.
– Så om dokumenten gällde den här eller någon annan transport kunde vi ju inte veta. Därmed är det olaga cabotage, säger Rogneby.
Kraven som gäller, bland annat vad som ska vara dokumenterat vid den här typen av transporter, är kristallklara. Registreringsnummer är ett exempel på uppgifter som ska finnas på frakthandlingarna.
Nu har det polska transportföretaget blivit polisanmält.
– Vidare så har dragbilen fått lämna landet utan trailern, som får hämtas av någon annan. Vi har sagt att om det kommer en norsk dragbil så är det okej. Men kommer det en utländsk, måste den kunna dokumentera sin last in i Norge.
– Det måste även upprättas nya frakthandlingar för transporten mellan Jessheim – Lörenskog. För då är det ju ett nytt cabotageuppdrag, avrundar Björn Uno Rogneby
Enligt de uppgifter som kommit tidningen tillhanda, var ekipaget lastat med gods på väg till Coca-Cola i Lörenskog. Vi kontaktar godsmottagaren ifråga. Så här svarar man:
”Vi har inte kännedom om den specifika händelsen och kan därför inte kommentera den. Men vi vill understryka att det är väldigt viktigt för oss att alla våra underleverantörer uppfyller våra och samhällets krav och lagar. Därför tar vi denna saken på allvar och vill gå till botten med om ekipaget skulle till oss, vad som har skett och varför det skedde – med målsättningen att undvika att vi behöver uppleva något liknande igen”.
Vi har också försökt få en kommentar från Kuehne + Nagel. Några svar på våra frågor har vi i skrivande stund inte fått.
FOTNOT
Gillar du att vi rapporterar om den här typen av händelser?
Ta en prenumeration – så hjälps vi åt med att skapa en sundare tillvaro i branschen.